26. dubna 2016 16:00 Lidovky.cz > Byznys > Státní pokladna

Stát se přejmenovává pro zahraničí, doménu Czechia.cz si ale nekoupil

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 4Diskuse
Vlajka prezidenta České republiky (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vlajka prezidenta České republiky (ilustrační foto) | foto: Lidové noviny

PRAHA Až si bude chtít některý ze zahraničních zájemců o Česko zjistit o zemi informace a zadá do vyhledávače adresu czechia.cz nebo czechia.com, objeví se mu k jeho překvapení nabídka webhostingových služeb. Značku Czechia totiž už od devadesátých let používá společnost Zoner software.

Česká republika se navenek prezentuje na webu czech.cz. Ten vznikl v době českého předsednictví v Evropské unii, avšak podle ministerstva zahraničních věcí jde o nešťastně zvolený název domény, zejména ve spojení s anglickým názvem země. Jenže jiných možností moc není.

Tak například na adrese ceskarepublika.cz se nachází jen reklamní rozcestník odkazující na další komerční weby. Stejně je tomu v případě cesko.cz. Při zadání anglického czechrepublic.com je pak uživatel přesměrován na stránku prague.com, kde nenajde nic než soukromý rezervační systém ubytování v Praze.

Domény Czechia pak obsadil již zmíněný webhosting (pronájem prostoru pro webové stránky na cizím serveru). Firma proto podle svých slov aktuální dění kolem názvu Czechia sleduje a vnímá závažnost celé situace.

„Zoner využívá tento brand aktivně již přes 20 let, a proto to není pro nás jednoduchá záležitost k rozhodnutí. Dokážu si představit dohodu s českým státem o odkoupení brandu czechia.com a s tím souvisejících domén a uvítám k tomu jakékoliv první jednání se zástupci státu,“ uvedl předseda představenstva společnosti Zoner Milan Behro.

Zda by při správné finanční nabídce byly k mání i další adresy, je otázkou. Podle internetového podnikatele Jana Barty, který vydělal miliony korun na obchodování s doménami a zpeněžování návštěvnosti vznikající překlepy (například twiter.com), ale ve výsledku o nijak senzační obchodní artikl pro spekulanty nejde.

Žádný skvělý artikl, tvrdí spekulant

„Verze s příponou .com může mít hodnotu pár desítek tisíc dolarů. Pamatuji se, že když se prodávala czech.com, chtěli za to majitelé 30 nebo 40 tisíc dolarů a žádný velký zájem o to nebyl,“ řekl LN Barta.

Ministerstvo zahraničních věcí však zřejmě našlo cestu, jak se blamáži vyvarovat. Aktuálně si u evropského sdružení registračních autorit EURid zarezervovalo doménu czechia.eu, kam chce postupně prezentaci státu přesunout.

Náklady na samotné pořízení webu by tak měly být řádově nižší. Kdy se tak stane, záleží podle vyjádření ministerstva na tom, kdy se podaří zapsat název Czechia do databází Organizace spojených národů.

  • 4Diskuse




Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz