8. července 2015 11:17, aktualizováno  12:19 Lidovky.cz > Byznys > Státní pokladna

Stevardi ČSA hlasují o vyhlášení stávky. Nesouhlasí se snížením platů o 40 procent

Letoun ATR-72 společnosti ČSA. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Letoun ATR-72 společnosti ČSA. | foto: Wikipedie.cz

PRAHA Letušky a stevardi v Českých aeroliniích zahájili hlasování o vyhlášení stávky. ČTK to dnes řekla předsedkyně Odborové organizace posádek letadel (OOPL) Petra Posová. Palubní personál se domáhá opětovného navýšení platů po únorových škrtech, kdy platy některých letušek a pilotů klesly až o 40 procent.

Hlasování o případném zahájení protestů potrvá dva týdny. Podle ČSA bude případná stávka letušek nezákonná a po účastnících bude požadovat náhradu škod.

Letušky podobně jako piloti drží od konce května stávkovou pohotovost. Podle Posové ale ani stávková pohotovost nepřiměla vedení společnosti, aby na jednání se zástupci zaměstnanců přicházelo s konstruktivními návrhy o podobě kolektivní smlouvy na letošní rok.

„Podle právního názoru Českých aerolinií OOPL (Odborová organizace palubních průvodčích) není odborovou organizací, která je oprávněna zahájit hlasování o stávce samostatně. Případná stávka vyhlášená OOPL bude proto zřejmě stávkou nezákonnou,“ uvedly v tiskovém prohlášení ČSA. Obtížná ekonomická opatření, jako je například snižování platů, jsou pro společnost nevyhnutelné, dodal mluvčí ČSA Daniel Šabík.

„Stávka by byla zákonná“

Nezákonnost případného protestu nicméně Posová odmítá. „Máme k dispozici právní stanoviska, která jednoznačně potvrzují, že způsob, jakým to připravujeme, splňuje všechny podmínky pro to, aby byla (stávka) zákonná,“ reagovala Posová. Posudky, které pro svůj právní názor uvádí ČSA, prý nezná. V ČSA působí celkem pět odborových organizací, OOPL sdružuje největší počet zaměstnanců. Zdali se k akci letušek připojí i piloti bude zřejmé až po jejich členské schůzi, která se uskuteční za týden.

Mírné navýšení platů provozních zaměstnanců navrhoval poté zprostředkovatel Petr Hůrka z pražské právnické fakulty. Jeho návrh nicméně odmítlo představenstvo ČSA s poukazem na to, že odporuje restrukturalizačnímu plánu, který v září 2014 jednomyslně schválili všichni akcionáři společnosti. Podle vedení firmy návrh předložený zprostředkovatelem nezohledňuje podmínky na trhu letecké dopravy v ČR a jeho přijetí by ve srovnání se současným stavem představovalo pro ČSA neúnosné zatížení, uvedl tehdy mluvčí ČSA Daniel Šabík. Protinávrh zaměstnavatele následně odmítly odbory s tím, že je pro zaměstnance podstatně méně výhodný.

České aerolinie loni snížily ztrátu na 631 milionů korun z předchozí téměř miliardy korun při 6,5procentním snížení tržeb na 9,5 miliardy korun. Stát v dopravci drží necelých 20 procent akcií, většinu mají korejská společnost Korean Air (44 procent) a soukromá letecká společnost Travel Service (34 procent). Zbylých 2,26 procenta drží Česká pojišťovna. ČSA zaměstnávají méně než 700 lidí.

 

ČTK

PŘÍBĚH: Nechci druhé dítě, partner ano
PŘÍBĚH: Nechci druhé dítě, partner ano

Přítel na mě tlačí že chce druhé dítě synovi je 6 let a že by to už chtělo druhé. Jenže já druhé nechci. Když mu řeknu důvody ( jsem na vše sama nemáme ani hlídací babičku, přítel s námi nikam nechce výlet, dovolená vše sama se synem.) On si stejně mele svou ale že by něco změnil to ne.