24. srpna 2013 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Státní pokladna

Zatočím s trafikanty a zlepším systém mýta, slibuje ministr Žák

Zdeněk Žák | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Zdeněk Žák | foto: MAFRA – Michal Šula

PRAHA Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák chce do konce svého působení v resortu dokončit výměnu "trafikantů" na kontrolních postech ve státních podnicích za odborníky. Dále chce připravit změnu účtování kamionového mýtného na dálnicích. Před koncem září vládě předloží varianty fungování mýtného systému po skončení smlouvy se současným provozovatelem firmou Kapsch.

Největší personální smršť zatím v dopravním resortu zažily České dráhy, kde byl kompletně obměněn management i dozorující orgány. Podle ministra za změnami stojí snaha obsadit tyto pozice odborníky na železniční problematiku.

"To je to, co jsem slíbil, že budu dělat do poslední vteřiny. To znamená, že kde to půjde a budu mít příležitost prosadit místo trafikanta odborníka, tam to budu dělat," řekl Žák.

ČTĚTE TAKÉ:

Změny v Českých drahách a dceřiném ČD Cargu kritizovaly železniční odbory, které je považují za příliš překotné a obávají se, aby firmě ještě více neuškodily. Další personální změny čekají Správu železniční dopravní cesty.

Labe-Odra-Dunaj

Ředitelství vodních cest ČR představilo při příležitosti výstavy Lodě na vodě funkční model plánovaného lodního zdvihadla na přehradě Slapy.

Ministr v demisi Žák je velkým příznivcem projektu stavby vodního spojení mezi Dunajem, Odrou a Labem. Do konce roku chce mít připravený harmonogram přípravy, výkupu pozemků a stavebních prací.

V tomto případě by ale mohlo jít o méně razantní cestu. Ve správní radě SŽDC jsou dosud volná místa a ministr se prý bude pokoušet zaplnit zejména tyto neobsazené posty.

Změny v mýtu

Materiál zabývající se problematikou mýtného má podle Žáka obsahovat čtyři až pět variantních řešení, jak při spravování systému pokračovat po roce 2016. Současný systém podle něj neplní ani jednu z původně požadovaných funkcí.

Jeho provoz je prý příliš nákladný a velká část peněz z něj nesměřuje zpět do silniční infrastruktury, ale spolkne je provozování systému. Ten však podle Žáka ani nezvládá regulovat kamionovou dopravu.

Současný systém podle dřívějšího vyjádření ministra nenutí kamionové dopravce využívat dálnice například nočních hodinách, když jsou téměř prázdné, a naopak blokují provoz během dopravních špiček. Změnit by se tak měl způsob výpočtu ceny za ujetý kilometr, který nyní zohledňuje pouze páteční odpolední jízdy.

Lidovky.cz, ČTK

České ženy jsou na rodičovské nejdéle, návrat do práce mají nejtěžší
České ženy jsou na rodičovské nejdéle, návrat do práce mají nejtěžší

V Česku máme jednu z nejdelších rodičovských vůbec. Matky dvou dětí stráví doma průměrně 6–8 let, přestože by se mnohdy chtěly vrátit do práce dříve. Jaké jsou u nás rozdíly v rodičovské oproti ostatním evropským zemím?