Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Stávka v maďarské továrně Audi přinese zaměstnancům zvýšení mzdy o 18 procent, Škodovka se chce inspirovat

Ekonomika

  11:39
GYÖR - Úspěšně dopadla pro zaměstnance před několika dny ukončená stávka v závodě Audi v maďarském Györu. Odboráři dosáhli toho, že mzdy vzrostou o 18 procent, minimálně pak v přepočtu o 6000 korun měsíčně.

Stávkující zaměstnanci před maďarskou továrnou Audi. foto: AP

Automobilka nabídne i lepší pracovní podmínky. Úspěch protestu je inspirací též pro odboráře ve Škodě Auto. Ti chtějí i letos docílit dalšího razantního zvýšení mezd.

„Chtěli bychom dosáhnout růstu, který bude nejvyšší v Česku,“ říká hlavní odborář Škody Jaroslav Povšík. Růst by měl být také vyšší než v okolních zemích; vedle Slovenska a Polska jde například právě o Maďarsko.

Čtyři bývalí manažeři Audi čelí v USA obvinění kvůli emisní aféře

Maďaři začali stávkovat minulý čtvrtek, záhy začaly jiným závodům koncernu Volkswagen chybět motory. Zastavit se musela linka Audi v Ingolstadtu, přerušení výroby se týkalo řad A3, A4, A5 a Q2. Omezená výroba byla i v bratislavském Volkswagenu. Celkově šlo o tisíce vozů, které bude třeba dodělat později. Vedení automobilky raději ustoupilo. Kromě vyšších mezd se zaměstnanci dočkají i více volných víkendů a více peněz v odměnách.

Audi v Györu sice vyrobí jen něco přes sto tisíc aut ročně, což je v poměru ke 13 tisícům zaměstnanců nepoměr, závod ale patří mezi největší maďarské podniky. Zde vyráběné vozy jsou sportovnější, tedy dražší verze vozů Audi.

Stávkující zaměstnanci před maďarskou továrnou Audi.

Kromě kupé Audi TT v maďarském městě vznikají nejvýkonnější varianty řady A3, jejichž ceny snadno dosáhnou k půldruhému milionu korun. Jádro produkce ale leží v motorárně.

Ročně vyrobí dva miliony motorů, zhruba 200 tisíc z nich je montováno do škodovek v českých závodech. Maďarský motor má tak zhruba čtvrtina produkce Škody Auto. V Györu se vyrábí i osmiválce a desetiválce, dříve i dvanáctiválce. Nejvýkonnější vozy Audi, ale například i naftové vozy Bentley mají pohon právě z této továrny.

Audi je dlouhodobě vedle Porsche nejlukrativnější částí koncernu Volkswagen. O odměnách, na které dosáhnou němečtí zaměstnanci, si však jejich kolegové v Maďarsku mohou nechat jenom zdát.

Konec cesty vzhůru?

Stávka Audi byla v regionu v automobilovém průmyslu druhou úspěšnou po stávce v bratislavském závodě v létě 2017. I ta tehdy skončila úspěchem a výrazným růstem mezd.

Nyní berou o 14 procent více než před stávkou. V jednání pomáhá konjunktura a nízká nezaměstnanost, stejně jako rostoucí výroba a dobré finanční výsledky. Ty loňské zatím nejsou známy.

U koncernu Volkswagen se ale dají čekat potíže. Na firmu v Evropě totiž tvrdě dopadly nové emisní normy a nový způsob měření spotřeby. Kvůli tomu bylo během léta třeba dávat na část aut výrazné slevy, na podzim pak nešlo některé modely nabízet a prodávat. Audi na rozdíl od Mercedesu a BMW oznámilo pokles prodejů. Čísla, která koncern Volkswagen zveřejní v půlce března, tak už nemusí být tak optimistická jako ta za rok 2017.

Kdo vládne luxusním vozům?

Světové prodeje prémiových značek 2018

  • Mercedes-Benz 2310185 (+0,9%)
  • BMW 1959460 (+1,8%)
  • Audi 1812500 (-3,5%)

Provozní zisk značek VW 2017

  • Audi 5058 milionů eur
  • Porsche 4003 milionů eur
  • Volkswagen 3301 milionů eur
  • Škoda 1611 milionů eur
  • Scania 1289 milionů eur

Nejistý je i další vývoj. Silné německé odbory si pojistily, že kvůli nástupu elektromobility a další automatizace výroby nepřijdou o svá pracovní místa. Případné propouštění – například i v případě krize – by se přednostně týkalo zemí mimo Německo, tedy i Česka, Slovenska a Maďarska.

Audi vydělává nejvíc

Audi je nejziskovější značkou koncernu. V roce 2017 měla provozní zisk přes pět miliard eur, v přepočtu 133 miliard korun. S odstupem druhou nejziskovější značkou bylo se čtyřmi miliardami eur Porsche, značka Volkswagen vydělala 3,3 miliardy. Škoda skončila v rámci skupiny čtvrtá s 1,6 miliardy eur. V poměru k tržbám je nejziskovější Porsche, následované Škodou.

Trojice německých automobilek Mercedes-Benz, BMW a Audi kraluje globálnímu prodeji luxusních aut. Audi loni na své rivaly ztrácelo a na rozdíl od nich vykázalo pokles prodejů. Prodalo 1,8 milionu vozů, u BMW šlo o bezmála dva miliony. Králem luxusu zůstává Mercedes s 2,3 milionu osobních aut.

Autor: