Tereza Bočková byla na cestě se Student Agency po dálnici D1, když najednou musel žlutý autobus zajet ke krajnici. Zastavila ho policie. „Platíme pokutu za to, že se nám tu courá stevardka, co není připoutaná. Zkusila říct, že šla zrovna na záchod, ale neprošlo to,“ svěřila se s nezvyklým zážitkem na sociální síti Twitter.
Přestože to není příhoda příliš obvyklá, případ nemusí být ojedinělý. Zákon o silničním provozu totiž skutečně přikazuje, že v případě, že je autobus vybaven bezpečnostními pásy, musí být za jízdy všichni cestující připoutáni. A to bez výjimky.
ČTĚTE TAKÉ: |
„Konkrétní případ neznám, ale možné to je. V případě, že cestující, stevardka nebo řidič nejsou připoutáni bezpečnostními pásy, hrozí jim pokuta až dva tisíce korun,“ říká Dana Čírtková, mluvčí policie na Vysočině. Zároveň ale dodává, že policie staví autobusy převážně kvůli překročení rychlosti. Na připoutané cestující se nezaměřuje.
Zákon hovoří jasně, zátahy ale nechystáme
Za pravdu jí dává i Štěpánka Zatloukalová z policejního prezidia. „V autobusech s pásy by opravdu měli být všichni připoutaní. Těžko ale zakážete, aby někdo za jízdy například nešel na záchod. Kontroly proto neprovádíme,“ vysvětluje mluvčí.
„Stevardi a stevardky v autobusech se opravdu dopouštějí přestupku. Zákon hovoří jasně,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. „Je to na odpovědnosti dopravců, jestli chtějí riskovat pokuty. Nicméně neplánujeme v tomto směru provádět nějaké kroky,“ dodává Novák.
Anketa
Poutáte se v autobusech bezpečnostními pásy?
Nutnost používání pásů se do zákona dostala v souvislosti s přijímáním legislativy Evropské unie a v stevardky roznášející občerstvení podle Nováka nepředstavují závažný bezpečnostní problém, který je třeba vymýtit.
Jančura: Nemám problém stevardy zrušit, ušetřím
Samotní si přísná pravidla nepřipouští. „Pohyb po autobuse během jízdy není zakázán,“ míní Aleš Ondrůj, mluvčí Student Agency. Argumentuje tím, že v Česku jezdí tisíce autobusů rychlostí až 100 kilometrů v hodině, které žádné pásy nemají a často přepravují i stojící cestující.
„Náš servis se řídí přesnými postupy a manuály. Stevardky mohou vykonávat obsluhu klientů pouze během jízdy mimo město, nesmějí tento servis vykonávat například při jízdě po objížďce a v dalších úsecích, kde by taková obsluha a pohyb po autobuse byl s většími bezpečnostními riziky. Pokud personál sedí, musí být připoután,“ hájí zažitou praxi Ondrůj.
I šéf žlutých autobusů Radim Jančura považuje pokutování chůze za jízdy za nesmysl. „Je to názor jednoho policisty. Pokud se to bude řešit v přestupkovém řízení, budeme se bránit. Ale jsem přesvědčený, že na to neměl právo. Ročně převezeme sedm milionů cestujících a tohle byl první případ,“ vyjádřil se k úterní příhodě Jančura.
„Pokud bychom dostávali pokuty častěji, tak bych to řešil. Takhle by to ale znamenalo, že například toalety, které jsou v autobusech všude ve světě, jsou vlastně k ničemu,“ pokračuje Jančura.
Pokud by se společnost dostala kvůli stevardkám do problémů, nemá Jančura problém službu úplně zrušit. „Pokud si to nebude stát přát, klidně. Ušetřil bych tím na platech asi pro 500 zaměstnanců. Ale řešili jsme to s výrobci autobusů a ti nás ujistili, že je to v pořádku,“ uzavírá podnikatel.