130 let
Ministr Karel Havlíček při nákupu jízdenky.

Ministr Karel Havlíček při nákupu jízdenky. | foto: ČTK

Doporučujeme

Superjízdenka spojí od neděle celé Česko. Lidé už nebudou muset řešit dopravce

Ekonomika
  •   16:00
Praha - Na železnici se chystá nenápadná, ale velmi důležitá revoluce. Lidem bude stačit jedna jízdenka a nebudou muset řešit, jestli vyrazí na cestu modrým, žlutým, nebo černým vlakem.

Jisté je jedno, nejedná se o žádnou úsporu peněz. Systém jednotné jízdenky nazvaný OneTicket, který začne v Česku fungovat od neděle, nebude soupeřit s cenami, které mají cestující u jednotlivých dopravců, nekopíruje ani jejich slevové programy.

‚Superjízdenka‘ pro vlaky všech dopravců bude on-line. Objeví se i v e-shopech a aplikacích

Má pevnou taxu odvinutou od tarifu Českých drah (ČD), kdy má každý kilometr danou cenu. Například mezi Rumburkem a Českou Lípou jezdí společnost Arriva za 55 korun, kdežto ČD překonávají tuto vzdálenost za 76 korun. To bude i cena při zakoupení jednotné jízdenky.

Výhoda bude jiná: zákazník si může vybrat libovolný spoj, který po konkrétní trati jezdí. „Jednotná jízdenka zjednoduší cestování. Na jeden doklad bude moci cestující mířící například ze Vsetína či Velkých Karlovic do Brna vyrazit bez ohledu na to, že na trase využije několik dopravců,“ popsal Aleš Ondrůj, mluvčí žlutých vlaků firmy RegioJet.

Komerční linky až příští rok

Jedna jízdenka na všechny vlaky

■ Ostrý provoz systému OneTicket začne v neděli 13. prosince.

■ V pilotním módu, na dvou tratích, začal v polovině června. Do čtvrtka se prodalo 10 876 jízdenek.

■ Do systému se zapojí 13 osobních dopravců.

■ Cena odpovídá základnímu tarifu Českých drah, odvozuje se od počtu ujetých kilometrů.

■ Jízdenky jsou k mání na pokladnách dopravců a v e-shopu na www.oneticket.cz, ke stažení je zde i mobilní aplikace. Prodávají se i v e-shopu ČD a v aplikaci Můj vlak.

■ Cestující může získat slevu 5 % na zpáteční jízdenku. Může využívat i slevu 25 %, k níž si musí koupit doklad. Na 90 dnů stojí 236 Kč, na rok 565 Kč.

■ Může si pořídit také traťovou jízdenku pro určitý úsek či síťovou jízdenku na celé Česko.

■ Jednotných jízdenek se netýkají věrnostní slevy jednotlivých dopravců.

Jízdenku bude tento dopravce prodávat na svých pokladnách na rychlíkové lince R8 mezi Brnem, Přerovem, Ostravou a Bohumínem a v Postoloprtech v Ústeckém kraji. K mání budou postupně i další pokladny RegioJetu. Jednotná jízdenka bude samozřejmě ke koupi také na pokladnách státních Českých drah nebo v e-shopu www.oneticket.cz (či www.jednotnajizdenka.cz). Na tomto webu bude také ke stažení aplikace pro telefony s operačními systémy Android a iOS. Jízdenku zakoupenou online není třeba tisknout, stačí ji ukázat průvodčímu v telefonu nebo tabletu. Systému v tuto chvíli chybí rezervační systém, s jehož zavedením se počítá v příštím roce.

OneTicket se testoval už od 14. června ve dvou pilotních oblastech, na tratích mezi Plzní a Mostem a mezi Českou Lípou a Rumburkem. Největší zájem byl o jízdenky OneTicket na Českolipsku, kde souběžně jezdí osobní vlaky ČD a rychlíky Arrivy.

Projekt řídí státní společnost Cendis, která spadá pod ministerstvo dopravy. Práce na něm začaly před několika lety v době, kdy resort vedl Dan Ťok (za ANO). Systém propojí platební systémy všech 13 osobních dopravců v zemi, jízdné se bude v rámci něj přerozdělovat. V prosinci bude jednotná jízdenka platit na všech spojích, které si objednávají kraje nebo stát, tedy u osobních či rychlíkových vlaků.

Komerční linky, tedy například trasa mezi metropolí a Ostravou, bude do systému zahrnuta až v prvních měsících příštího roku.

Dopravci svorně tvrdí, že jsou na technologickou novinku připraveni. „Máme i proškolený personál na pokladnách a ve vlacích. Systém přinese usnadnění cestování na železnici. Na Orlicku, kde jezdíme v rámci regionální dopravy, nebudou muset cestující řešit nákup dokladu na návazného dopravce v Ústí nad Orlicí, například při cestě z Letohradu do Brna. Vidíme také potenciál k posílení turismu v rámci Česka,“ uvedl například Emil Sedlařík z Leo Expressu.

Výhody vnímá i dominantní hráč na trhu, České dráhy. „Jednotná jízdenka může přispět k posílení konkurenceschopnosti železnice jako celku, například oproti cestám autem,“ podotkl jejich šéf Ivan Bednárik.

Kolik to stojí?

Cena jednotné jízdenky se počítá ze základního tarifu ČD, kde třeba ujetí pěti kilometrů stojí 19 korun, za 20 kilometrů zaplatí cestující 40 korun a tak dále. Co se týče slev, OneTicket nabídne síťovou jízdenku pro všechny linky a traťovou pro vybraný úsek.

Jízdenku, se kterou lze nastoupit do libovolného vlaku, půjde nově koupit online. Oživí také zpáteční slevu

Vznikne také obdoba populární In Karty ČD, u nichž mohou lidé za 450 korun ročně dostat každou jízdenku o 25 procent laciněji. U jednotné jízdenky bude k mání také čtvrtinová sleva „K ní si musí cestující koupit doklad. Na 90 dnů stojí sleva 236 korun, na rok 565 korun,“ dodal mluvčí Cendisu Martin Opatrný.

Autor: Michal Pavec
  • Vybrali jsme pro Vás