Loni v létě v tunelu vykolejilo šestnáct nákladních vagonů a zničilo takřka osm kilometrů železničního svršku v jednom z největších inženýrských zázraků posledních let, píše agentura Bloomberg.
„Po nehodě zůstalo v 57 kilometrů dlouhém Gotthardském základním tunelu v jižním regionu Ticino uvázlých šestnáct vagonů,“ uvedl tehdy provozovatel státních železnic SBB. Podle zpráv úřadů nikdo nebyl zraněn, ale škody byly značné. „Cestující, kteří chtějí využít tuto podzemní vlakovou trasu mezi švýcarským Göschenenem a Airolem, se tak budou muset vrátit na delší vyhlídkovou trasu,“ dodaly železniční úřady.
Před nehodou se podle údajů švýcarské vlády Gotthardským silničním a železničním tunelem transportovalo asi 10 procent z více než 200 milionů tun zboží, které se ročně přepraví přes Alpy.
Jeden ze dvou tubusů tunelu Švýcarsko po nehodě částečně otevřelo již v srpnu 2023, ostatní vlaky byly přesměrovány po náhradní horské trase. Oprava a ztráty způsobené jeho zablokováním stály 150 milionů švýcarských franků (3,6 miliardy Kč), uvedl švýcarský železniční provozovatel SBB.
Gotthardský tunel byl zprovozněn v roce 2016 za obrovských fanfár a velkolepé choreografické divadelní show s desítkami účinkujících. Slavnostního otevření stavby, která vznikala 17 let a stála 12,2 miliardy švýcarských franků (298 miliard korun) se tehdy zúčastnili představitelé Francie, Itálie a Německa. Tunel byl vytvořen s cílem zkrátit dobu cestování, ulehčit silniční dopravě a snížit znečištění ovzduší.
Přestože Švýcarsko není jedním z 27 členů Evropské unie, železniční síť EU díky této zkratce přes Alpy získává velkou výhodu a tunel zapadá do širší sítě nákladní dopravy, která vede z nizozemského přístavního města Rotterdam až do italského Janova, uzavírá Bloomberg.