Obyvatelé Klimkovic na Ostravsku mají stále v živě paměti dvě nedávná neštěstí. Před rokem tam kamion na přechodu pro chodce srazil a zabil dva lidi. Starší cyklista, kterého nákladní auto smetlo letos v červnu, měl větší štěstí. Z nehody totiž vyvázl jen s lehkými zraněními. Ke kolizím přitom vůbec nemuselo dojít, kdyby kamiony moravským lázeňským městem neprojížděly, aby se vyhnuly placení mýta na nedaleké dálnici.
Dodatková tabulka E14 - Tranzit„Tabulka omezuje platnost značky na nákladní vozidla, pro něž užití takto označeného úseku není nezbytné pro dosažení místa nakládky, vykládky, údržby nebo opravy vozidla, sídla, provozovny nebo bydliště dopravce či řidiče. Značka také neplatí pro vozidla správce komunikace, složek integrovaného záchranného systému a vozidla plnící úkoly ozbrojených sil České republiky a ozbrojených sil jiného státu,“ bude od příštího ledna nově stát ve vyhlášce o dopravních značkách. |
„Máme s nimi obrovské problémy. Ve městě sice jsou dva zpomalovací semafory, to ale problém kamiónů neřeší,“ řekl serveru Lidovky.cz starosta Klimkovic Zdeněk Hušťák.
Příběh čtyřtisícové obce na Ostravsku dobře ilustruje, proč ministerští úředníci s nápadem nové dopravní značky přišli. Dodatková tabulka s nápisem Tranzit zamezí ve vjezdu do obce všem šoférům, kteří tam nemíří kvůli naložení nebo vyložení nákladu, kvůli údržbě, opravě nebo pokud tam řidič nebude mít trvalé bydliště.
Ve zkušebním provozu se osvědčila
Zkušební provoz už má nová značka za sebou – ministerstvo ji totiž nechalo pokusně nainstalovat na silnici II/425 mezi Brnem a hraničním přechodem v Lanžhotu. „Většina řidičů kamiónů se této trase začala vyhýbat a nepoužívá ji,“ hlásí mluvčí Ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.
A jeho optimismus sdílí i představitelé obcí, kterými silnice prochází. „Pokles dopravy je skutečně zásadní. Dle mého názoru značka splnila svůj účel,“ popsal změny serveru Lidovky.cz starosta Židlochovic Jan Vitula. „Zlepšení je markantní, i když někteří řidiči to stále zkoušejí a přes naši obec dále projíždějí. Ale odhaduji, že jich je tak deset procent oproti původnímu počtu,“ dodává jeho kolega z nedalekého Rajhradu František Ondráček.
„Prokazování bude obtížné“
Sankce„Pokud řidič nebude dopravní značku v rozsahu omezení respektovat, dopustí se tím přestupku, který bude kvalifikován podle stupně společenské nebezpečnosti přestupkového jednání v souvislosti s porušením konkrétního zájmu chráněného přestupkovým zákonem, přičemž rozhodujícím aspektem je, pod jakou dopravní značkou je předmětná dodatková tabulka umístěna,“ uvedl na dotaz serveru Lidovky.cz mluvčí Ministerstva dopravy Zdeněk Neusar. |
Všeobecné jásání nad novou značkou ale nesdílí například policie. Ta poukazuje na to, že usvědčit řidiče z nerespektování tabulky nebude snadné. „Už teď víme, že prokazování bude velmi obtížné,“ upozornil mluvčí jihomoravských strážců zákona Pavel Šváb.
Skeptické k nové ceduli zůstávají některé městské úřady, které se s projíždějícími kamiony už roky potýkají. „Podle nás takové opatření nemá smysl,“ zhodnotil nové opatření šéf odboru dopravy Městského úřadu Velké Meziříčí Jiří Pospíchal.
Na tabulku lze napsat cokoli
Legislativa totiž už dávno některým obcím umožňuje, aby si dopravní značení upravovaly po svém. „Obecní úřady s rozšířenou působností skutečně mohou na svém území dopravu regulovat,“ vysvětlil Neusar. A to je právě případ města na Žďársku, které si už na začátku září nainstaluje zákazové značky s vlastními dodatkovými tabulkami, na nichž bude stát: výjimka pro místní dopravu a dopravu s cílem v našem městě.
Perličky českého mýta. Kamion z Pákistánu i rekordní stachanovec |
Zavádění nové ministerské cedule má ještě jeden háček. Použít ji totiž bude možné pouze v případech, že bude existovat jiná stejně dlouhá nebo kratší cesta. Například v Bučovicích, kudy prochází hlavní silniční tepna z Brna do Trenčína, si tak o vymýcení kamionové dopravy mohou zatím nechat jenom zdát. „Nevidím jiné řešení než vybudování obchvatu,“ posteskl si tamější starosta Radovan Válek.