Natural 95 je už v průměru 30 haléřů pod hranicí 30 korun, nafta je dokonce o víc než korunu levnější. Pohonné hmoty jsou nejlevnější od loňského října a zhruba o osm korun levnější než při cenovém rekordu v roce 2012.
Úměrně tomu klesají i ceny benzinu a nafty v Evropě. Současně platí, že euro vyjde o korunu méně než ještě třeba před rokem.
Řecko? Téměř vyprodáno. Problém je sehnat zájezd i do Bulharska či Itálie |
To vše znamená jediné – dlouho nebyly podmínky pro cesty řidičů příznivé tak jako o letošním létě. Jak z pohledu domácího tankování, tak i při nákupech paliva v zahraničí.
Nejnovější srovnání cen v zemích Evropské unie ukazuje, že české pumpy patří k těm levnějším. Nižší cenu požadují benzinky v Lucembursku, Lotyšsku, Maďarsku, Litvě, Polsku, Bulharsku a v Rumunsku. Zbytek Evropy je dražší, ale i tam došlo v posledních týdnech a měsících k výraznému zlevnění.
Například stanice v Německu prodávají podle nejnovější statistiky Evropské komise (porovnává data z 3. července) v průměru litr Naturalu 95 (Eurosuper 95) v přepočtu za 35,1 koruny, což je o dvě koruny nižší cena než na začátku června. Podobný rozdíl panuje i na Slovensku (aktuálně tam litr benzinu vyjde na 32,3 koruny), ke zlevnění zhruba o 1,5 koruny došlo během měsíce v Chorvatsku, kde dnes řidiči tankují zhruba za 31,6 koruny.
Levné Polsko, drahá Itálie
Z blízkých zemí, kam se vyplatí cestovat autem, je každopádně nejvýhodnější Polsko, které sice nepatří k úplně nejoblíbenějším dovolenkovým destinacím Čechů a Moravanů, ale díky 26,7 koruny za litr tamního benzinu a 25,47 koruny za litr nafty zcela jistě nemá smysl tankovat plnou nádrž u nás.
Při naplnění celé 50litrové nádrže tam ušetří tuzemský motorista 150 korun. Pokud dojede po vlastní ose i do Rumunska nebo Bulharska, ušetří na místě ještě víc.
Rozdíly v tankování po Evropě jsou zkrátka obrovské. Motoristé z Česka ušetří nejvíc – až čtyři koruny na litru benzinu – v Rumunsku. A nejlevnější naftu pak má Bulharsko. Naopak nejdražší tankování – až o desetikorunu dražší – je čeká v Nizozemsku.
„Důvodem rozdílů jsou zejména spotřební daně, které jsou v západní a jižní Evropě vysoké. Naopak v Polsku, pobaltských zemích a v Bulharsku jsou spotřební daně nejnižší,“ vysvětluje ekonom firmy Finlord Boris Tomčiak.
Samostatnou kapitolou jsou ceny v zemích mimo EU, které se liší ještě víc. Například ve Švýcarsku litr benzinu vyjde v přepočtu a v průměru kolem 35 korun, v Norsku kolem 39 korun, ale na Ukrajině zhruba na 20 korun.
K zemím, ve kterých se tankování prodraží nejvíc, patří turisty oblíbená Itálie, která má druhý nejdražší benzin v celé Evropské unii a řidiče z Česka tam vyjde litr 95oktanového benzinu bezmála na 39 korun.
Pozor na vlastní kanystr
Je však také pravda, že i italské benzinky v posledních měsících zlevňují. Itálie patří k těm zemím, kde ještě nedávno vycházel litr paliva v přepočtu na víc než 40 korun.
Zároveň si tam všichni přijíždějící řidiči musejí dát pozor na novou legislativu, která reguluje soukromý dovoz pohonných hmot do země. Přivážet si s sebou rezervní zásobu benzinu či nafty v kanystru se nemusí vyplatit.
Nově lze totiž na tento účel využít výhradně plastové a homologované kanystry o objemu maximálně deseti litrů. A řidič k nim navíc potřebuje účtenku o nákupu. K do tyto podmínky nesplní, hrozí mu až zhruba dvousettisícová pokuta (přesněji 7734 eur).
„Má to možná určité bezpečnostní zdůvodnění, ale spíš to souvisí s tím, že Italové mají tak vysokou cenu pohonných hmot a snaží se omezit dovoz ze zemí s lacinějším palivem,“ komentuje situaci mluvčí Ústředního automotoklubu (ÚAMK) Igor Sirota.
Připomíná i další rizika při tankování v zahraničí. V některých zemích, například v Rakousku av Německu, se ceny u jedné a té samé pumpy mění i několikrát za den. Někde se automaticky zvyšují o půl eura za litr po 22 .hodině. Zřejmě ve snaze snížit provoz, hluk a znečištění ovzduší v době večerního a nočního klidu.
Gazole versus sans plomb
Samostatnou kapitolou jsou samoobslužné čerpací stanice. Většinou na kartu a někde si automat nejprve vybere zálohu. V ÚAMK proto doporučují nedojíždět nádrž na minimum paliva, snažit se tankovat spíše přes den a u pump s obsluhou.
AUTEM NA DOVOLENOUST Čepujeme v zahraničí ČT Dálniční známky a mýto PÁ Jak si na dovolené půjčit auto SO Na co si dát v cizině pozor NE Jak pojistit dovolenou s autem |
„Určitý chaos a s rizikem poškození motoru mohou způsobit v některých zemích rozdílné názvy paliva. Často se lze orientovat mezinárodním označením diesel nebo u benzinu prostě oktanovým číslem 95, leckde s označením Euro nebo Eurosuper, ale pokud váháte, je jistější se zeptat obsluhy, než pak odčerpávat třeba naftu nalitou do nádrže vozu jezdícího na benzin,“ varuje Sirota.
Že názvy leckde nejsou na první pohled jasné, zejména řidičům neznalým jazyka domorodců, dokládá i pojmenování paliva v některých zemích – například euro sans plomb pro benzin a gazole pro naftu ve Francii nebo aplie pro benzin a petrelaio pro naftu v Řecku.
Důvodem rozdílů v ceně jsou zejména spotřební daně, které jsou v západní a jižní Evropě vysoké. Naopak v Polsku, pobaltských zemích a v Bulharsku jsou nejnižší.