Oba muži patří mezi klíčové akcionáře Škody Transportation. Na jejich konec v dozorčí radě upozornil server HlídacíPes, který čerpal z údajů v obchodním rejstříku. Z funkce je odvolal vlastník podniku, kyperská společnost Ceil. Za ní stojí skupina českých vlastníků - mimo jiné Čmejla s Divišem.
Němci trestají České dráhy. Vagóny pro linku do Berlína jsou zpožděné a poruchové |
Jak Lidovky.cz informovaly na konci května, prodej Škody do rukou CRRC je na spadnutí, jednání finišují. K podpisu smlouvy by mohlo dojít už v červnu, případně v červenci v rámci česko-čínského investičního fóra, které se bude konat na Pražském hradě.
Právě blížící se uzavření obchodu za zhruba 30 miliard korun mohl vést k „odstranění“ dvou mužů s problematickou minulostí z viditelných pozic ve firmě. Čmejla s Divišem byli v roce 2013 nepravomocně odsouzeni švýcarským soudem za praní špinavých peněz a podvod při získání Mostecké uhelné společnosti.
Dodnes je za problematickou označována i privatizace dříve státní Škody Plzeň. Policie v minulosti mimo jiné řešila, zda k průmyslovému obrovi - který se před lety rozdělil na několik samostatných firem - nepřišli podnikatelé ze skupiny Appian (v níž Čmejla s Divišem působili) za 800 milionů korun příliš lacino. Případ kvůli promlčení odložila.
Diviše a Čmejlu v dozorčích radách nahradil právník Ján Gajdoš a provozovatelka jezdeckého klubu Petra Humlová, dříve Čmejlová. Škoda Transportation nechtěla personální výměnu komentovat.
Obměnu v dozorčích radách firma odmítla komentovat. „Vzhledem k mimořádně citlivému a složitému vyjednávání s čínskou CRRC nemáme nyní příliš prostor ani zájem komentovat věci, které se týkají běžného provozu,“ řekla serveru HlídacíPes mluvčí skupiny Lubomíra Černá.
Škoda Transportation současně získala nového minoritního akcionáře. Od loňského května drží 0,25procentní podíl mateřského Ceilu kyperská společnost Bayform Limited, kterou řídí technický ředitel strojírny a člen představenstva Zdeněk Sváta. Zařadil se tak po bok dalších pěti manažerů, kteří mají ve firmě minoritní podíl.
Klíčovými vlastníky jsou kromě Čmejly s Divišem ještě Tomáš Krsek a Michal Korecký.
JAK SE PRIVATIZOVALA PLZEŇSKÁ ŠKODA
|