Sobota 23. října 2021, svátek má Teodor, Theodor
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Ťok: Dostavba obchvatu Otrokovic by měla začít příští rok. Brzdí ji ekologové

Ekonomika

  16:54
OTROKOVICE - Dostavba jihovýchodní části obchvatu Otrokovic na Zlínsku, který je součástí dálnice D55, by měla začít příští rok. Naopak termín zahájení výstavby dálnice D49 z Hulína do Fryštáku zůstává kvůli vydanému předběžnému opatření soudu nadále nejasný.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) foto: ČTK

O rozvoji dopravní infrastruktury na Zlínsku jednal dnes ministr s představiteli samospráv a místními podnikateli. Jedním z hlavních témat byla právě dostavba dálnice D55 kolem Otrokovic. Ta nyní končí severovýchodním obchvatem města, který motoristé využívají od roku 2006.

„Věřím, že se nám podaří dokončit majetkoprávní vypořádání a že budeme schopni v první polovině příštího roku stavbu zahájit,“ uvedl Ťok. Podle ředitele zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Karla Chudárka chtějí silničáři v horizontu měsíce zažádat o stavební povolení. Z Otrokovic má dálnice mířit dále směrem na Staré Město a Břeclav.

Za výrazně složitější považuje Ťok situaci v případě plánovaného úseku dálnice D49 mezi Hulínem a Fryštákem. Dálnice má dále vést na Valašsko a napojit se na slovenskou dálniční síť k Púchovu. Jak zmínil ministr, u D49 už bylo vydáno stavební povolení a do přípravných prací stát investoval zhruba 50 milionů korun.

Spor o živočichy

Stavbu však dlouhodobě brzdí ekologové, kterým vadí, že má dálnice vést místy s výskytem vzácných živočichů. Spolku Egeria se před několik měsíci podařilo dosáhnout vydání předběžného opatření soudu, kvůli kterému není možné v přípravě stavby pokračovat.

„Jedná se o spor o vyřešení výjimky ze 17 živočichů. Přijde mi, že se budeme muset zabývat celou faunou a flórou, kterou máme v České republice. Zatím to tak vypadá,“ sdělil Ťok. Původní zahájení stavby bylo plánováno na rok 2008.

Ministr odmítl výtky, že ministerstvo při plánování velkých dopravních staveb nedbá na ochranu životního prostředí. „Jsem přesvědčen, že výstavba dálnic je stoprocentně v souladu s ochranou krajiny,“ řekl Ťok. Zároveň popřel, že by se stát kvůli výstavbě dálnic pokoušel vyvlastnit a ukrást půdu v soukromém vlastnictví.

Oba zmíněné úseky dálnic patří pro ministerstvo dopravy mezi prioritní dopravní stavby. Od ministerstva životního prostředí dostaly souhlasné stanovisko k vlivu na životní prostředí (EIA). Neustálé oddalování zahájení stavby vyprovokovalo letos v červenci Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě ke vzniku petice na podporu urychlení výstavby obou dálnic. Jen na internetu ji podepsalo více než 1000 lidí.

Autor:

Syndrom Petra Pana. Proč někteří muži nikdy nedospějí a žijí jako paraziti

Premium V každém chlapovi zůstává kousek kluka, ale musí to být právě jen ten kousek. Pokud muž nechce vyrůst a převzít...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!