Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Ťok opráší dálnice placené firmami. Ve hře jsou zakázky za 17 miliard

Ekonomika

  6:10
PRAHA - Ministr dopravy Dan Ťok se pokusí uspět tam, kde jeho předchůdci pohořeli. Po letech znovu oživil myšlenku, že by vybrané české dálnice postavili a zaplatili soukromníci. Stát by jim pak investici splácel. Jde o práce na budoucích dálnicích směr Příbram a Chomutov, zhruba za 17 miliard.
Dálnice - ilustrační foto.

Dálnice - ilustrační foto. foto: MAFRA

Příběhy pokusů o tento způsob stavění dálnic v Česku zatím neměly dobrý konec. Takzvané PPP projekty (Public Private Partnership, neboli spolupráce veřejného a soukromého sektoru – pozn. red.) skončily neúspěchem.

A to jak v případě nechvalně proslulé moravské dálnice D47 nebo před pár lety u jihočeské D3. U první získala firma zakázku bez tendru, u druhé nebylo jasné, že se PPP projekt vyplatí. Plán na rozšiřování dálniční sítě „na splátky“ oživí Dan Ťok (za ANO).

Česku přibude na papíře 450 kilometrů dálnic. Zrychlí některé ’jedničky’

„Chceme PPP projekty rehabilitovat a ukázat, že jde o funkční systém,“ řekl ministr. Spolu se svými kolegy z ministerstva se chce zaměřit na úseky, které nejsou tolik na očích a na něž není možné získat prostředky z evropských fondů, protože nespadají do strategie transevropských dopravních sítí.

Jde o vybrané části rychlostních silnic R4 směr Příbram a Strakonice. Ve výběru je také R7 mířící z Prahy k Chomutovu. Obě trasy se mají od příštího roku papírově stát dálnicemi. Je však třeba některé jejich části přestavět tak, aby tak mohly být v budoucnu jako dálnice označeny celé.

Dálnice za 17 miliard

U příbramské komunikace by mělo jít o práce zhruba za sedm miliard korun, u chomutovské silnice pak přibližně za deset miliard. Předběžný záměr ministerstva, který mají Lidovky.cz k dispozici, hovoří o tom, že jde o částky bez DPH a nezahrnují náklady na samotné provozování dálnice.

OČIMA EXMINISTRŮ:

Antonín Prachař (ANO)

Vítám každou takovou iniciativu, jen jsem skeptický k termínům realizace, když stavební povolení trvá v průměru neuvěřitelných 12,5 roku.

Zbyněk Stanjura (ODS)

Bude záležet na konkrétním návrhu. Podle mého názoru musí nejprve stát přijmout koncepci mýta na další roky a teprve poté případně schválit PPP projekty, kdy mýto bude vybírat soukromá firma.

„Při koncesi na 30 let by se roční platba za dostupnost mohla pohybovat někde na úrovni 700 milionů korun. Předpoklad se vztahuje pouze na situaci, kdy koncesionář nezajišťuje provoz již dokončených úseků R4. V opačném případě by byla částka vyšší,“ vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Zjednodušeně řečeno: stát by si části dálnice postavené developerem „pronajímal“ za 700 milionů ročně. V případě dnešní rychlostní silnice R7 hovoří orientační propočet ministerstva o 950 milionech ročně za nové úseky.

K uskutečnění projektů ale povede ještě relativně dlouhá cesta, která začne vypracováním studie. Ta lidem z ministerstva řekne, zda se tento způsob financování R4 a R7 státu skutečně vyplatí.

„Pokud se ekonomická výhodnost prokáže a vláda projekt schválí, vyhlásíme takzvanou předkvalifikaci. V ní vyzveme firmy, které o ni budou mít zájem, aby prokázaly zkušenost s realizací obdobných projektů. Půjde o otevřenou mezinárodní soutěž,“ popisuje mluvčí Neřold.

Kvalifikační kolo může podle odhadů začít na konci letošního či počátkem příštího roku.

Češi zaplatí za dálnici v Německu 3500 korun. Je to diskriminace?

Oslovení dopravní experti Ťokovou snahu vesměs vítají, nicméně poukazují na to, že je vše nutné dobře připravit a spočítat.

„Zkušenosti s PPP projekty mají třeba ve Velké Británii. Šanci na úspěch mají podle mě uzavřené projekty, u nichž je jasně definovaný výnos. To je celé kouzlo. Ministerstvo musí mít hotovou analýzu a na jejím základě se rozhodnout,“ myslí si Petr Moos z ČVUT.

Jeho univerzitní kolega František Lehovec zase poukazuje na slovenský vzor, kdy spolupráce státu a soukromého sektoru také zafungovala.

„Tuto iniciativu vítám a oceňuji. Bez vyzkoušení PPP projektů můžeme těžko posoudit, jak fungují,“ zdůrazňuje Lehovec.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!