Šéf resortu dopravy o společném postupu jednal s majitelem rakouské společnosti Georgem Kapschem. Domluvili se navzdory tomu, že ministerstvo i firma si v poslední době vyměnovaly přes média hodně ostré vzkazy.
Společnosti Kapsch vyprší smlouva na výběr mýta na konci roku 2016. Stát nyní připravuje soutěž na nového správce. Chybí mu ale data o fungování nynějšího systému.
Slovenský zájemce o provoz mýta tvrdí: Kapsch nepotřebujeme |
Firma a ministerstvo se proto dohodly, že společně sestaví pracovní skupinu techniků a právníků, kteří dojednají detaily součinnosti. Stát ji potřebuje kvůli licencím k softwaru mýtného systému, které jsou až do konce smlouvy s Kapschem v jeho výhradním vlastnictví.
„Kapsch deklaroval, že podpoří připravovaný mýtný tendr a usnadní přechod na nového provozovatele,“ uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.
Pokud by Kapsch státu licence k softwaru nepředal s dostatečným předstihem, je úřad připraven vypsat soutěž na provoz mýtného systému bez možnosti využití vybudované sítě mýtných bran a dalšího vybavení, jako jsou kamionové palubní jednotky. V takovém případě by ale přišel o investici zhruba šesti miliard korun, které na jejich pořízení utratil.
Kapsch: Rozumný hospodář dobrý systém nemění
„Řekl jsem panu ministrovi, že neznám ve světě situaci, kdy by rozumný hospodář měnil svůj spolehlivý a vyzkoušený mýtný systém. Upozornil jsem ho také, že změna fungujícího systému bude vždy ta nejdražší a nejrizikovější varianta,“ prohlásil Georg Kapsch.
Harmonogramem přípravy výběrového řízení na nového provozovatele mýtného systému se má dnes zabývat i vláda. Obří zakázku na desetiletý výběr mýta plánuje ministerstvo dopravy vypsat napřesrok na jaře a vítěze tendru chce znát do září.
Aktuální harmonogram má ale řadu rizik spojených s nedostatkem času. Zaprvé nepočítá s tím, že by se někdo z neúspěšných uchazečů odvolal k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a zároveň předpokládá součinnost Kapsche.
Mýtný systém na zhruba 1 300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a části silnic první třídy provozuje Kapsch od roku 2007. Loni na mýtném od kamionů a autobusů vybral 8,7 miliardy korun, od zahájení provozu téměř 58 miliard korun. Za provoz systému stát vloni zaplatil 2,15 miliardy korun.