Úterý 10. prosince 2024, svátek má Julie
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

TOP pumpou je pro Čechy Shell. Nejvíce ale tankují u konkurenční Benziny

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Když se řekne čerpací stanice, vybaví se většině řidičů jako první značka Shell. Konkrétně skoro 80 procentům ze všech oslovených. Vyplývá to z nejnovějšího šetření společnosti GfK. Nejčastěji však Češi zastavují u pump konkurenční Benziny.

Další pořadí výzkumníci nezveřejnili s tím, že studie je placená. Je ale pravděpodobné, že druhé místo ve vnímání řidičů obsadila Benzina, která často bývala v minulých letech na prvním místě.

K dispozici je například srovnání let 1999 až 2002, kdy si Benzinu vybavilo spontánně jako první značku přes 80 procent řidičů. Na druhém místě byl tehdy Aral, pak OMV a Shell až čtvrtý.

Stát nechce zveřejňovat aktuální ceny benzinu, bylo by to prý drahé

„Z pohledu zákazníků nabízí nejkvalitnější zboží a služby řetězec Shell, který vede ve spotřebitelském vnímání kvality pohonných hmot, nabídky rychloobrátkového zboží a rychlého občerstvení na prodejnách, chování personálu, kvality nákupního prostředí a v neposlední řadě čistoty toalet,“ komentuje další srovnání z nejnovější studie Andrea Patočková z GfK.

Lidé z byznysu i marketingoví odborníci připomínají, že se jedná o průzkum subjektivního vnímání řidičů. Ve skutečnosti často stanice Benziny (zejména novějšího stylu Benziny Plus), OMV nebo nově na trhu etablovaných pump MOL (bývalých Agip) v kvalitě nabízeného benzinu, nafty nebo doplňkového zboží a služeb v ničem nezaostávají.

Čerpací stanice v Česku.

„My starší máme značku Benzina v krvi, proto dosud vedla ve znalosti, ale mezi řidiči je stále víc mladých, kteří mají víc než my zkušenosti ze světa. A tam Benzinu nepotkávají. Jsou součástí určitého generačního kmene, do kterého Benzina nezapadá,“ nabízí jedno vysvětlení guru české reklamy a odborník na komerční komunikaci Jiří Mikeš.

„Znalost je něco jiného než oblíbenost. Značka, která se mi vybaví jako první, ještě nemusí být zároveň i tou nejoblíbenější,“ reaguje šéf Unie nezávislých petrolejářů Ivan Indráček. Shell je považovaný za jednu z nejlepších světových petrolejářských značek. Z nich je zároveň i jediná, která v Česku zůstala.

Shell je až pátý

V současné době má u nás Shell na 175 pump a co do početnosti sítě je až pátý za Benzinou, maďarským koncernem MOL (pumpy MOL-bývalý Agip, Pap Oil a Slovnaft), rakouským OMV a státním Euro Oilem.

„Jiné zahraniční sítě jako OMV nebo MOL jsou už svým způsobem jen lokální. Když tu byl ještě třeba i Aral, který posléze skončil jako součást OMV, měl pověst největšího luxusu. Tuhle roli evidentně převzal Shell,“ připomíná Indráček.

Z Česka mizí další značky čerpacích stanic. Které pumpy dostanou nová loga?

Benzina ale každoročně a také i v aktuálním průzkumu vychází jako nejnavštěvovanější síť. Na těchto pumpách nakupuje 73 procent řidičů. Což je logické, jedná se dlouhodobě o síť s největším počtem stanic. Na konci loňska fungovalo po Česku 363 těchto pump s logem koníka a postupně přibývají další – majitel sítě holding Unipetrol postupně do barev Benziny předělává 68 stanic, koupených loni od OMV.

Hlavní roli při rozhodování o tom, na jaké čerpací stanici nakoupit, hraje podle zveřejněných údajů GfK cena (pro 79 procent zákazníků) a kvalita pohonných hmot (67 procent), následovaná dostupností čerpací stanice (59 procent).

Koncern MOL v Česku.

Hned dalším kritériem v pořadí je ovšem čistota toalet, kterou jako jeden z důvodů k výběru pumpy uvádí téměř 50 procent zákazníků. I v tom hraje svou roli Shell, který zatím jako jediný u nás využití záchodů na čerpací stanici zpoplatnil. Vybírá za to patnáct korun, i když většinou tuto částku pak pumpař odečte zákazníkovi z útraty.

Pumpy Shell si u nás od svého začátku zakládají na kvalitě nabídky paliv i moderním shopu a dalších služeb. Přesto dlouho ve spontánní znalosti mezi řidiči vedla – i vzhledem k dlouholeté, v příštím roce už šedesátileté tradici - Benzina, jejíž stanice byly technologicky značně zaostalé.

Až mezi lety 2005 a 2007 Unipetrol pomocí více než miliardové investice dostal své pumpy na úroveň mezinárodní konkurence.

Autor: