Ty umožňují uživatelům nejen sledovat televizní programy, ale i surfovat po internetu, hrát hry bez speciální herní konzole nebo komunikovat s přáteli pomocí sociálních sítí.
Možností využití přibývá Na vzrůstající oblibě "chytrých" televizí se shodují jak výrobci, tak prodejci elektroniky. "Domníváme se, že chytré televize vyvolají letos velký zájem u spotřebitelů. Hlavním důvodem bude interaktivní obsah, kdy budou Češi moci sledovat prostřednictvím smart televizorů i internet," potvrzuje mluvčí LG Electronics CZ Martin Malý.
ČTĚTE TAKÉ: |
Jeho slova dokládá i Martin Matlocha z Electroworldu. "Televize už definitivně neslouží pouze ke sledování obrazu. Zákazníci po celém světě včetně Česka očekávají funkce navíc," říká Matlocha a dodává, že poptávka po tomto typu televizorů velmi rychle stoupá.
Ke společnostem Sony, Logitech, Cisco a dalším se navíc připojí mnoho dalších výrobců, kteří vstoupí na tento trh. Spolu s tím porostou nové způsoby, jak chytré televizory využít. Už teď si diváci kromě sledování pořadů mohou v televizi například bezdrátově přehrát obsah z videokamery, počítače, notebooku, fotoaparátu či mobilního telefonu.
Přístroj za desítky tisíc
Smart TV ale umožňuje i vyhledávat a surfovat na internetu, telefonovat přes Skype nebo si televizí nechat doporučit pořad, který bude divák sledovat. Nové funkce však nabízejí ještě mnohem víc. Samsung na veletrhu spotřební elektroniky v Las Vegas představil televizor, který kromě zmiňovaných funkcí umožňuje i stahovat aplikace z obchodu Samsung Apps. Panasonic zase chce zákazníky zaujmout možností snadného přístupu na sociální sítě Facebook a Twitter a LG Electronics umožňuje divákům sledovat v TV film, který mají uložený v počítači. Pomocí funkce Media Link si navíc každý bude schopen zjistit informace o daném filmu.
"Již základní smart TV modely budou v blízké době nabízet například přednahrávané aplikace, díky kterým budou moci diváci přes internet sledovat například archiv České televize, hudební servery s videoklipy nebo zprávy a předpověď počasí," popisuje Ondřej Lukáč, produktový manažer audio-video divize Samsung. V Čechách by se dle jeho očekávání mohlo prodat zhruba padesát procent těchto televizí. Cena, za kterou se v Česku prodávají, se přitom pohybuje zhruba od dvaceti do padesáti tisíc korun.
ČTĚTE TAKÉ: |
Ředitel marketingu společnosti Alza Jan Samko je však skeptičtější. Říká, že využití chytrých televizí je v Čechách zatím mizivé. Televize prý lidé nakupují, ale zpravidla neumějí využít jejich potenciál a možnosti. "V Česku navíc začínají být populární i dotykové velkoplošné obrazovky, které mají integrovaný plnohodnotný počítač. Zákazník je tak může využívat jako televizi a přehrávač filmů, i jako klasický počítač," dodává Samko.
Zájem o chytré televizory však není typický pouze pro Čechy. V roce 2009 se jich na celém světě prodalo 12,3 milionu kusů, do čtyř let má prodej stoupnout až na 148 milionů kusů. Do roku 2014 by se tak k internetu prostřednictvím televize mohlo připojovat zhruba 300 milionů diváků. To potvrzuje i Malý z LG Electronics. "Podle odhadů by za 2 roky měly smart TV tvořit třetinu televizního trhu."