Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Tři z pěti silnic jsou rizikové

  20:24
PRAHA - Většina české silniční sítě je nebezpečná. Nejrizikovější jsou silnice prvních tříd. Vyplývá to z Rizikové mapy ČR, kterou včera představil Ústřední automoto klub a její tvůrce firma CityPlan.

Mapa rizikových silnic v ČR. foto: EuroRAP

Silniční mapa České republiky, v níž téměř nejde nalézt zelenou barvu. Zelená přitom značí bezpečnou komunikaci. Tak vypadá Riziková mapa Česka, která je součástí evropského programu EuroRAP (European Road Assessment Programme) – hodnocení bezpečnosti silnic.




Hodnocení podle hledisek EuroRAP (porovnává se počet tragických nehod a hustota provozu) nedopadlo pro tuzemské komunikace dobře. Šedesát procent českých silnic je podle mapy nebezpečných.

Černé, tedy vysoce rizikové, jsou většinou silnice prvních tříd. „Stává se na nich mnoho nehod. Je zde ztížená možnost předjíždění anejsou tu rozdělené jízdní směry,“ vypočítává důvody nebezpečnosti těchto silnic Jiří Landa z firmy CityPlan. Řidiči by si měli dát pozor především na silnici číslo 16 z Mladé Boleslavi do Mělníka či komunikaci I/43 ze Svitav do Brna. Obě jsou na mapě obtaženy černou barvou. V poměru k provozu se na nich totiž stalo příliš mnoho tragických nehod.

V krajském srovnání dopadly nejhůře Plzeňský a Ústecký kraj. Vysoce rizikové silnice v nich tvoří 40 % ze všech hlavních komunikací.  Sméně než dvacetiprocentním podílem dopadl nejlépe kraj Liberecký. Praha hodnocena nebyla.

Bezpečných úseků je u nás málo
„Mapa je výsledkem dlouhodobé práce. Porovnávali jsme počet tragických nehod a hustotu provozu. Docela dobře tak dopadly dálnice. I když se na nich stane hodně nehod, je tu i velmi čilý  ruch,“ popisuje postup při tvorbě mapy Landa. Tvůrci mapy vycházeli ze statistik z let 2003 až 2005. Hodnotili přitom jen dálnice, rychlostní silnice a silnice prvních tříd.

Vyloženě bezpečných úseků je přitom v Česku velmi málo. Zelená barva, která taková místa označuje, se objevuje jen v okolí Plzně, Brna, Tábora a Českých Budějovic. Riziková mapa má především ukázat na problematická místa v české silniční síti a zdůraznit, že za nehody často nemohou jen řidiči, ale i silnice. Podobné mapy existují v celé Evropě právě pod vlaječkou programu EuroRAP.

Jízda v terénu ukáže nebezpečné překážky
Tato evropská nezisková organizace se sídlem v Belgii jde však ještě dál a začala silnice hodnotit přímo v terénu. Opět se zabývá jejich bezpečností. Silnice jsou hodnoceny hvězdičkovým systémem jako hotely, přičemž čtyři hvězdičky jsou maximum. Čím více hvězd, tím lépe.

Na co se hledí? Silnice může ztratit hvězdu kvůli stromům přímo u vozovky, absenci svodidel či nepřehledným zatáčkám. Zatímco ve Španělsku je hodnocení téměř hotovo (většina zdejších dálnic dostala čtyři hvězdy), v Česku se teprve začíná. První hodnotící jízda ve speciálně upraveném voze (GPS, kamera a počítač) proběhne zhruba za dva měsíce.

Jízda přímo v terénu má ukázat na zbytečné překážky, které mohou stát řidiče život. „Není v pořádku, když se smykem dostanu ze silnice a zabiju se o nezakrytý pilíř či sloup příliš blízko silnice. Hodně takových zbytečných překážek lze odstranit či upravit za poměrně málo peněz. Musíme na ně ale upozornit,“ říká Landa.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!