Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Třicet vteřin za 75 milionů – Super Bowl ovládly zvířátka, děti i americký patos

Ekonomika

  12:21aktualizováno  12:23
NEW YORK - Finále zámořské ligy amerického fotbalu NFL Super Bowl v neděli stejně jako každoročně přitáhlo kolem 100 milionů televizních diváků, kteří reprezentují nejen mohutný dav fandů, ale i bonitní konzumenty televizních reklam. Přestože třicet vteřin reklamního času stálo průměrně čtyři miliony dolarů (přes 75 milionů korun), pro velká jména amerického byznysu byla tentokrát půlminuta málo.

Reklama na Mercedes-Benz při Super Bowlu 2013. foto: youtube.com

Reklamní experti upozorňují na nový trend komerční komunikace, kdy klasickou propagaci výrobku nahrazuje delší, třeba i dvouminutový příběh.

"Finále Super Bowl se letos díky reklamám změnilo na sérii telenovel," napsala agentura AP. Vyprávění dojemných, často srdceryvných příběhů je novou metodou inzerentů, jak na obrovském, ale zároveň mimořádně zhýčkaném americkém reklamním trhu zaujmout.

Děti, celebrity, sex a humor, tyto tradiční reklamní nástroje už přestávají fungovat, pokud je nedoprovází příběh, tvrdí odborníci. S novým trendem přišla loni automobilka Chrysler, která nezaváhala ani během nedělní Super Bowl.

Slavná moderátorka Oprah Winfreyová v reklamním klipu zahrála na city amerických vlastenců, když v komentáři k záběrům, v nichž jen jakoby mimochodem projíždějí vozy značky Jeep, vzdala hold americkým vojákům bojujícím v zahraničí.

Pivovar Anheuser-Busch zase zaujal klipem o hříběti, které s příchodem dospělosti opouští svou rodnou farmu. Po letech ale neomylně poznává svého bývalého chovatele a na defilé koňských povozů v Chicagu se k němu vrací.

Epizoda, nazvaná "Sbratření" a podkreslená chytlavou melodií, prý mnoho diváků rozplakala.

Automobilka Lincoln se rozhodla využít sociální síť Twitter, kam měli televizní diváci posílat náměty na krátký příběh. Reklama pak byla založena na jednom z 6000 návrhů, které Lincoln dostal. Vítězný námět zachycoval příběh řidičky, která podnikla dobrodružný výlet s německým stopařem.

Firma Coca-Cola nabídla ve své reklamě soutěž tří týmů, které se pustí do závodění na velbloudech v poušti, přičemž cenou pro vítěze je láhev známého nápoje. Diváci měli hlasováním rozhodnout, která ze skupin soutěžících se jim líbí nejvíc.

Akční reklamy s dramatickým, patriotickým nebo emotivním příběhem nabídly během přenosu finále Super Bowl i společnosti Samsung, PepsiCo nebo Mercedes-Benz. Právě reklama německé automobilky měla prý u diváků největší ohlas. Je o mladém muži, který zjistil, že ke koupi nového vozu se může odhodlat, aniž by upsal duši ďáblu.

Televizní stanice CBS, která nedělní finále fotbalové ligy přenášela, vysílá nyní tyto populární reklamy i na svém sportovní webu. "Každý ze zadavatelů to pokládá za benefit. Video se dostane víc mezi lidi, kteří si ho znovu a znovu přehrávají," řekl správce webu CBS Jason Kint.

Autoři: ,