Řetězci McDonald’s se v Česku dařilo, loňské tržby mu stouply na 6,5 miliardy korun |
Bez očištění byly zářijové tržby v maloobchodě ve srovnání se stejným loňským měsícem o 0,4 procenta vyšší. Na nárůstu se podílely tržby za nepotravinářské zboží, které meziročně stouply o 2,6 procenta, naopak za potraviny obchodníci utržili o 2,1 procenta méně a za pohonné hmoty o 1,1 procenta méně.
„Růst však vykázaly pouze některé sortimenty nepotravinářského zboží, například prodej domácích a stavebních potřeb, prodej počítačového a komunikačního zařízení, prodej zdravotnických potřeb a léků,“ uvedla ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková.
Tržby obchodníku v srpnu meziročně vzrostly o 1,6 procenta. Lidé kupovali počítače a domácí potřeby |
Meziroční zvýšení tržeb v maloobchodě nejvíce ale ovlivnil růst internetového a zásilkového prodeje, kde ve srovnání s loňským zářím vzrostly tržby o 19,7 procenta. Podle Bouškové prodej prostřednictvím internetu dosahoval dvouciferného růstu ve všech měsících letošního roku.
Nárůst tržeb zaznamenaly stejně jako v předchozích měsících také obchody s počítači, proti loňskému září se zvýšily o 8,1 procenta. Prodejci farmaceutického a zdravotnického zboží meziročně utržili o 7,1 procenta více a obrat v prodejnách s výrobky pro domácnost vzrostl o 3,9 procenta.
Tržby obchodníků v červnu meziročně klesly o 2 procenta. Lidé méně utráceli za pohonné hmoty a potraviny |
Naopak méně než loni v září se prodávaly výrobky pro kulturu, sport a rekreaci a oděvy a obuv. Prodej v obchodech se sportovním zbožím se propadl o tři procenta a v prodejnách obuvi a oděvů o 18 procent. Boušková připomněla, že tržby prodejen oděvů a obuvi přitom letos meziročně vzrostly naposledy v lednu.
„Také tržby za prodej a opravy motorových vozidel jsou v letošním roce nižší než loni,“ doplnila Boušková. V září klesly po očištění o kalendářní vlivy meziročně o deset procent, meziměsíčně reálně vzrostly o 0,6 procenta.