Doposud pražští politici oznamovali jen zpoždění tunelového komplexu Blanka. Nyní poprvé přišli s lepší zprávou. S otevřením tunelu se počítalo až v dubnu 2015, nyní ale platí termín nový - 2. prosince tohoto roku.
Úplně první termín pro otevření dopravní stavby byl přitom rok 2011. Její dokončení se ale zpozdilo mimo jiné kvůli prodražení minimálně o šest miliard korun, hlavní město nemělo peníze na rychlé dokončení prací. Celková cena Blanky dosáhne pravděpodobně 36,9 miliardy korun - oproti předpokladům minimálně o šest miliard víc.
"Jsem nesmírně rád, že po všech peripetiích můžeme Pražanům konečně sdělit termín, kdy bychom chtěli ve zkušebním režimu zprovoznit Blanku. Vše je samozřejmě podmíněno úspěšným testováním technologické části, bezpečnostních systémů a převzetím díla investorem stavby," řekl agentuře ČTK náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09).
PSALI JSME: |
Ještě na začátku týdne přitom platil dubnový termín otevření. Zprovoznění stavby ovlivnily mimo jiné pochybnosti současného politického vedení Prahy o platnosti smlouvy se zhotovitelem stavební části, firmou Metrostav.
Šlo o kontrakt z doby, kdy Prahu vedl primátor Pavel Bém (ODS). Rada města tehdy smlouvu projednala, ale podle všeho o ní nehlasovala.
Loni v listopadu proto současná rada hlavního města přestala firmě Metrostav proplácet faktury a celá záležitost skončila u arbitrážního soudu v Praze až minulý týden. V pondělí také Metrostav předal Praze dokončenou stavební část Blanky.
Nyní zbývá dodělat technologickou část, například vzduchotechniku, kterou má na starosti společnost ČKD Praha DIZ. Ta původně trvala na tom, že tunel není možné otevřít dřív než v dubnu příštího roku.