Majitelem je ministerstvo obrany, které by pozemky mělo převést na Plzeňský kraj. Na místě by mohla vzniknout továrna na výrobu baterií do elektromobilů, takzvaná gigafactory.
Kraj by měl být koordinátorem a zřizovatelem parku. Na přípravě se mají podílet mimo jiné i ministerstva průmyslu, životního prostředí nebo dopravy. Počítá s demolicí letištní infrastruktury a přípravou strategické rozvojové zóny. Odhadované náklady včetně přípravy podnikatelského parku činí devět miliard korun v následujících čtyřech letech.
Kde bude česká gigatovárna na baterie? Čeká se významný posun, tyto varianty jsou ve hře |
Část nákladů je podle MPO určena na investice s přesahem do dopravní obslužnosti a dalších nákladů okolních obcí. „Další část nákladů by byla nedílnou součástí vzniklé průmyslové zóny, a proto by byla hrazena z programu určenému na přípravu velkých lokalit včetně infrastruktury – Smart Parks for the Future,“ uvedlo ministerstvo.
O výstavbu továrny na výrobu baterií pro elektromobily má největší zájem německá automobilka Volkswagen (VW). Plzeňský kraj dříve uvedl, že automobilka počítá s investicí až 120 miliard korun a zaměstnala by až 4500 lidí. Pro svůj záměr se rozhoduje mezi Českem, Maďarskem a Polskem.
MPO dnes upozornilo na to, že plánovaný projekt obnovy prostranství nevyužívaného letiště umožní využití i k jiným projektům než z automobilového průmyslu. „Spolupráce s významnými technologickými partnery, kteří by se zde mohli usadit, slibuje výrazný ekonomický přínos a nová pracovní místa v ekologické výrobě s vysokou přidanou hodnotou,“ řekl ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (za STAN).