„Požádali jsme ChatGPT, aby vytvořil recept na nejlepší pizzu pro Dubaj,“ říká Spartak Arutyunyan, který vede vývoj menu pro dubajskou pobočku řetězce restaurací Dodo Pizza. „Podle receptu jsme pak začali připravovat novou pizzu a ta se stala obrovským hitem. V menu ji máme stále,“ dodal pro britskou BBC.
Inspirací pro originální recepturu byla kulturní rozmanitost Dubaje. „Devadesát procent obyvatel jsou přistěhovalci, je zde tolik kultur: Indové, Pákistánci, Filipínci, Arabové, Evropané,“ vypočítává Arutyunyan.
Požádal proto ChatGPT, aby navrhnul pizzu, která by odrážela tuto kulturní směsici. Výsledkem je pokrm, který má na sobě arabské kuře shawarma, indický grilovaný sýr panýr, blízkovýchodní byliny za’atar a omáčku tahini. A zákazníci se jí evidentně nemohou nabažit.
„Jako šéfkuchař bych tyto ingredience na pizze nikdy nepoužil, ale přesto byla kombinace chutí překvapivě dobrá,“ říká Arutyunyan. Další pizzy, které umělá inteligence navrhla, se však na menu nedostaly. Ať už to byla jahodová pizza s těstovinami nebo s borůvkami a snídaňovými cereáliemi.
Na druhé straně světa, v USA, provedla podobný experiment s AI Venecia Willisová, šéfka sítě mexických restaurací Velvet Taco. Některé recepty moc lákavé nebyly. „Byly tam některé podivné kombinace a nebyla jsem si úplně jistá, jestli červené kari, kokosové tofu a ananas budou dohromady chutnat,“ říká Willisová. Nakonec zvolila tacos s krevetami a steakem. A těch se za týden prodalo 22 000 kusů.
„Myslím, že AI je skvělý nástroj, když máte tvůrčí blok a potřebujete znovu rozproudit myšlenky. Jen na umělou inteligenci bych ale nespoléhala. Musí tam být lidský prvek, který recepty ověří,“ míní.
AI není žádná magie
Profesorka lingvistiky na univerzitě v Seattlu Emily Benderová upozorňuje, že chatboti se jen učí z toho, co si přečetli na internetu. „Není to žádná magie. Pokud se vám podaří dostat z AI něco, co vypadá jako recept, pak je to proto, že na internetu se dají najít recepty,“ vysvětluje Benderová. Podle ní AI mohla recept převzít třeba z něčího blogu o vaření.
Britský řetězec supermarketů Waitrose používá AI k odhalování trendů na sociálních sítích. Mezi ně patří třeba tzv. smashburgery – křupavé burgery vytvořené rozmáčknutím mletého masa osmaženého na rozpálené pánvi. Anebo crookies, croissanty plněné sušenkovým těstem a čokoládovými lupínky. „Třeba u crookies AI zjistila, že zmínky o nich na sociálních sítích vzrostly proti loňsku až o devadesát procent. My jsme je pak za tři měsíce dokázali zkušebně uvést do našich obchodů,“ tvrdí manažerka inovací ve Waitrose Lizzie Haywoodová.
Spartak Arutyunyan z dubajské pizzerie zatím bere umělou inteligenci spíše jako zábavu než jako podnikatelského společníka, který by mu sestavil kompletní menu. Přesto jeho Dodo Pizza nyní umožňuje svým zákazníkům vyzkoušet si při objednávce v aplikaci s pomocí AI neotřelé pizzové ingredience. A firma by ráda rozšířila využití umělé inteligence i do svých dalších poboček, uzavírá BBC.