Umělou inteligenci aktuálně nějakým způsobem v Česku využívá nebo zavádí 39 procent firem. Zatím ji nevyužívá, ale má v plánu to změnit 45 procent oslovených firem. Zcela odmítavě se k ní staví 17 procent firem. Devět z deseti firem, které ji využívají, pak potvrdilo, že pro ně AI má přidanou hodnotu.
K zavedení umělé inteligence do svých interních systémů většinu firem motivuje zlepšení kvality produktů a služeb (43 procent) a zvýšení efektivity či produktivity (42 procent). Čtyřicet procent chce, aby jim AI snížila náklady. Další motivací pak pro firmy je i efektivnější řízení rizik, vstup na nové trhy nebo usnadnění rozhodování a plánování.
Většina firem hodlá AI využívat v logistice (45 procent). V této oblasti pomáhá například se zpracováním objednávek, řízením zásob nebo analyzuje data. „Naše ekonomika je stálé závislá na dovozu, zároveň osmdesát procent firem jsou zaměřené na export. Logistika je tedy daná charakterem naší ekonomiky,“ vysvětlila, proč tolik firem chce AI zrovna v logistice, generální ředitelka SAP pro Českou republiku Hana Součková, která tuto otázku konzultovala s ekonomkou Helenou Horskou.
O průzkumuPrůzkum s názvem „Budoucnost českého byznysu v éře AI“ provedla pro softwarovou společnost SAP agentura Ipsos mezi dvěma sty vedoucími pracovníky ve firmách v České republice s více než padesáti zaměstnanci. |
Třicet procent firem pak umělou inteligenci využije pro zlepšení zákaznické zkušenosti, pouze čtrnáct v personalistice. Podle šéfky SAP je přitom právě zde pro umělou inteligenci široké pole, kde může pomoct. „Například v české pobočce SAP máme centrum, v němž se dělá nábor pro celý svět. S tím se pojí velká řada úkolů.
AI pomůže už s domlouváním pohovorů, protože zvládne číst kalendáře manažerů, zároveň může komunikovat, vymyslí, jak zlepšit náborový inzerát. Umí jej následně propojit se životopisem konkrétního uchazeče a navrhnout na pohovor konkrétní otázky. V personalistice je také celá škála regulací, kvůli kterým personalisté nemají čas věnovat se lidem. Umělá inteligence jim ale dokáže uvolnit ruce,“ shrnula Hana Součková.
Umělou inteligenci už má i Škodovka
Umělou inteligenci využívá například i Škoda Auto. „Využíváme ji mimo jiné pro kontrolu kamerových systémů či zvukovou analýzu. Celkově se ale uplatňuje napříč odděleními, nejvíce samozřejmě v IT, ale pracuje s ní i právní oddělení, kde se hodí například pro analýzu smluv,“ vysvětlil Alexander Eisl, který ve Škodě šéfuje informačním technologiím.
Dalším velkým podnikem, který moderní technologie využívá, je Budějovický Budvar. Firmě nové interní systémy pomohly v dalším růstu pivovaru. V květnu 2024 byla historicky poprvé překročena hranice 200 tisíc hektolitrů, a to ve výši 207 tisíc prodaných hektolitrů za měsíc. Kromě toho bylo vyexpedováno rekordních deset tisíc palet během jednoho týdne.
Firmy ale zmiňovaly také některé obavy spojené se zaváděním umělé inteligence. Skoro čtyřicet procent firem se bojí nedostatku interních expertů na AI. Další obavou pak jsou náklady, nejistota ohledně funkčnosti, bezpečnost a ochrana soukromí nebo skepse zaměstnanců.
Využíváte v práci umělou inteligenci?
Hlasování skončilo
Čtenáři hlasovali do 0:00úterý 17. září 2024. Anketa je uzavřena.