130 let
Pracovníci plzeňské Škody zachytili svůj stroj naposledy na nádraží Westbahnhof.

Pracovníci plzeňské Škody zachytili svůj stroj naposledy na nádraží Westbahnhof. | foto: Škoda Transportation

Doporučujeme

'Únos' české lokomotivy? Předem připravená akce

Ekonomika
  •   11:47
VÍDEŇ/PRAHA - Poblíž zámeckého parku u Schönbrunnu, přibližně tři kilometry od českého velvyslanectví ve Vídni, se nachází nádraží. Právě tam již pět dní drží pod zámkem nový model lokomotivy plzeňského výrobce Škoda Transportation. Areál slouží "shodou okolností" také jako servisní místo firmy, která celou kauzu iniciovala - Bombardieru.

Lokomotivu zablokoval na žádost konkurenčního výrobce Bombardier rakouský soud. Pod zámkem má být tak dlouho, dokud Škoda Transportation neuhradí spornou pohledávku ve výši zhruba deseti milionů korun. Hodnota lokomotivy je přitom mnohonásobně vyšší.

Rakouské úřady se ke kauze stále nevyjádřily. Lidé z plzeňské Škody momentálně připravují důkazy pro očekávané soudní líčení. Svou lokomotivu chtěla firma z Rakouska získat zpět výměnou za kauci ve výši 450 tisíc eur, na její návrh ale tamní soud nereagoval.

Kde je lokomotiva?

Pracovníci plzeňské Škody zachytili svůj stroj naposledy na nádraží Westbahnhof, kam ho minulý týden odvlekly rakouské úřady.

Pracovníci plzeňské Škody zachytili svůj stroj naposledy na nádraží Westbahnhof.

Lidové noviny jej na stejném místě včera již nenašly.

Pracovníci plzeňské Škody viděli stroj naposledy na nádraží Westbahnhof.

Měl být totiž odtažen na pár kilometrů vzdálené nádraží Inzersdorf (dole). Nikdo z přítomných pracovníků nádraží však jeho výskyt nepotvrdil.

Lokomotiva Škoda měla být poté odtažena na nádraží Inzersdorf.

Předem připravená akce
Podle zaměstnanců Škody byla akce dopředu připravena. Rakouské orgány prý měly nachystanou lokomotivu k odtažení "stodevítky" i pronajatý prostor v hale.

Zatím se spor mezi Škodou Transportation a kanadským Bombardierem drží v rovině obchodního sporu. Jak vyplývá z vyjádření ministerstva průmyslu a obchodu i ministerstva zahraničí, plzeňský výrobce je zatím o pomoc nepožádal.

Hrozí špionáž?
Vedení podniku se obává průmyslové špionáže. "V tuto chvíli nás nejvíce zaráží fakt, že přes opakované žádosti nebyla lokomotiva zapečetěna a ani od ní nemáme klíče. Není tak zabráněno přístupu k technice, do které čeští technici investovali 270 tisíc pracovních hodin a jejíž vývoj přišel na 380 milionů korun," říká Josef Bernard, generální ředitel Škody Transportation.

Plzeňský výrobce se chystá podniknout všechny právní kroky k tomu, aby jí byla lokomotiva co nejdříve vrácena. Zváží i podání stížnosti u Evropské komise na postup Bombardieru, který pokládá za nekalou soutěž a snahu Bombardieru poškodit českého konkurenta.

Stihne se tendr?
Podle Bernarda může celá záležitost Škodu Transportation poškodit. Podnik se právě účastní soutěže na dodání 300 lokomotiv pro Německé dráhy. "Jakékoli zpoždění homologace nás může vážně poškodit," dodává Tomáš Krsek, předseda představenstva Škody Transportation.

Škoda 109E

Lokomotiva Škoda 109 na letošním Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně

Třísystémová lokomotiva ŠKODA 109E je určena pro provoz na tratích v ČR, Německu, Rakousku, Polsku, Maďarsku a na Slovensku.

Umožňuje plynule přejíždět území s rozdílnými napájecími systémy, a to se střídavým napětím 25 kV/50 Hz, stejnosměrným napětím 3 kV nebo 15 kV/16,7 Hz, který používají v Německu a Rakousku.

Lokomotivu připravovali vývojáři, technici a výzkumníci 3,5 roku.

Lokomotiva je totiž ve finálním stadiu zkoušek dle norem TSI, nutných pro uvedení do běžného provozu ve všech zemích střední Evropy. "Praktiky kanadsko-německého Bombardieru, hodné spíše Divokého západu, nás zaskočily. Ale uděláme vše pro to, abychom přes tyto schválnosti dotáhli homologaci až do úspěchu ve férovém tendru," dodává ředitel Škody Transportation Josef Bernard.

Bombardier nicméně popírá, že by jeho motivací bylo poškodit konkurenta. Mluvčí Bombardieru Heiner Spannuth potvrdil, že exekutoři zabavili lokomotivu na žádost kanadsko-německého koncernu. Ten chce touto cestou "zajistit vyrovnání v nedořešeném sporu se Škodou Transportation ohledně porušení smlouvy".

Bombardier se pomocí žaloby u rakouského soudu domáhá proplacení sporného závazku ze soudního sporu, který se pohybuje kolem 10 milionů korun. Zabavená lokomotiva má přitom mnohonásobně vyšší hodnotu.

O přetelskou dohodu se nesnažili
Škoda Transportation nesouhlasí s vyjádřením Bombardieru, že ze strany kanadsko-německého výrobce byla snaha o mimosoudní přátelské urovnání. "Právníci Škody dostali ze strany Bombardieru několik návrhů, které však byly naprosto nepřijatelné. Rozhodně nešlo o reálnou nabídku urovnání sporu," dodává mluvčí plzeňského podniku Roman Binder.

Spor mezi oběma výrobci kolejových vozidel se táhne od roku 2002, kdy Škoda Transportation podávala přihlášku do tendru na dodání lokomotiv pro České dráhy. Ty chtěla vyrobit na základě licence od Bombardieru. České dráhy soutěž zrušily.

Do nové soutěže se Škoda Transportation hlásila samostatně s vlastním vyvíjeným výrobkem. Po kanadském výrobci požadovala vrácení části zaplacených peněz za licenci, která nebyla naplněna. Bombardier reagoval požadavkem na zaplacení více než dvojnásobku této částky za vypovězení smlouvy.

Autor: David Tramba
  • Vybrali jsme pro Vás