Walmart je zatím nejvýznamnější společností ustupující od slibů týkajících se rozmanitosti. V pondělí potvrdil, že přestane v oficiální komunikaci používat termín DEI (Diversity, equity, and inclusion – Rozmanitost, rovnost a začlenění, pozn. ed.). Omezí také školení zaměstnanců o rasové rovnosti, přestane se účastnit významných akcí skupiny na podporu LGBTQ a přehodnotí svou podporu Pride a dalších aktivit, píše agentura Bloomberg.
Řetězec již také nebude při uzavírání dodavatelských smluv zohledňovat rasu a pohlaví za účelem zvýšení rozmanitosti a přestane shromažďovat demografické údaje při posuzování způsobilosti k financování.
MASSIVE news: Walmart is ending their woke policies. I can now exclusively tell you what’s changing and how it happened.
— Robby Starbuck (@robbystarbuck) November 25, 2024
Last week I told execs at @Walmart that I was doing a story on wokeness there. Instead we had productive conversations to find solutions.
Below are the… pic.twitter.com/BD02xJQ0X2
Za změnami dosavadního postoje firmy stojí internetový konzervativní aktivista Robby Starbuck, jehož cílem se v minulosti stalo již několik amerických společností. Starbuck ve svém postu napsal, že se minulý týden obrátil na pracovníky společnosti pro styk s veřejností s žádostí, aby stáhli svou podporu akcí LGBTQ a dalších iniciativ DEI. Pokud tak neučiní, slíbil, že vyzve svých zhruba 700 000 příznivců na síti X, aby prodejce obchodu bojkotovali.
Mluvčí společnosti Walmart potvrdil, že se se Starbuckem v posledních dnech setkal. Poznamenal, že maloobchodní řetězec již revidoval některé své snahy v oblasti DEI včetně programu diverzity dodavatelů. „Chceme podporovat pocit sounáležitosti a otevřít dveře příležitostem pro všechny naše zaměstnance, zákazníky a dodavatele,“ uvedl mluvčí společnosti.
Walmart. A kdo dál?
David Larcker z ekonomické fakulty v americkém Stanfordu uvedl, že toto rozhodnutí by mohlo mít ohlas v celé Americe v době, kdy společnosti a jejich správní rady důkladně přehodnocují rizika a přínosy DEI. „Walmart je klíčovou součástí ekonomiky, a když vidíte, že něco dělá, rázem zjistíte, že ho následuje mnoho dalších společností,“ uvedl.
Otázkou je, zda nebude mít společnost potíže s náborem a udržením zaměstnanců anebo jak budou na změny reagovat zákazníci, kteří jsou zastánci rozmanitosti, dodal.
Společnost Walmart uvedla, že přestane používat pojem DEI a místo toho se zaměří na termín „sounáležitost“. Potvrdila také, že přezkoumá financování všech akcí Pride a bude sledovat, zda se v řetězci nevyskytují produkty, které Starbuck označil jako „sexuální a/nebo transgenderové produkty prodávané dětem“, a v případě potřeby zboží odstraní.
Walmart se tak nově připojil již k nejméně deseti dalším společnostem, které v posledních měsících revidovaly své závazky v oblasti DEI. Korporátní Amerika totiž přehodnocuje politiku rozmanitosti v důsledku loňského rozhodnutí Nejvyššího soudu, který zakázal pozitivní diskriminaci při přijímání studentů na vysoké školy.
Toto rozhodnutí vyvolalo mnohé otázky ohledně zákonnosti firemních programů rozmanitosti a přimělo mnoho společností, aby v tichosti přehodnotily své úsilí v tomto směru. Mluvčí společnosti Walmart uvedl, že maloobchodní řetězec začal přezkoumávat různé zásady a postupy a na změnách usilovně pracoval již po rozhodnutí Nejvyššího soudu.
Nenecháme se odstrčit
Rozsudek povzbudil řadu aktivistů proti DEI. Ti nyní tvrdí, že za vlády nově zvoleného prezidenta Donalda Trumpa se jejich odpor ještě zintenzivní. V kádru Trumpových poradců je nyní několik hlasitých kritiků DEI včetně Elona Muska, který často přeposílá Starbuckovy posty na sociálních sítích. Stephen Miller, jehož Trump nominoval na post poradce pro vnitřní bezpečnost a zástupce personálního šéfa Bílého domu pro politiku, již zažaloval některé společnosti za jejich programy DEI. Tvrdí, že tyto iniciativy diskriminují bělochy. Minulý týden republikánská poslankyně Nancy Maceová předložila rezoluci, která by prvnímu transgenderovému členovi sněmovny zabránila používat ženské toalety v Kapitolu.
„Konzervativci už nejsou spotřebitelé, kteří by se nechali jen tak odstrčit,“ řekl Starbuck v jednom z nedávných rozhovorů. „Chápeme hodnotu, kterou na trhu máme, a hodláme ji využít k tomu, aby se společnosti staly opět rozumnými.“
Walmart se stejně jako mnoho dalších amerických společností zavázal, že po vraždě George Floyda bělošským policistou v roce 2020 udělá více pro barevné. V té době již několik let spolupracoval s Institutem pro rasovou rovnost a nabízel školení o historii ras a rasové nerovnosti v USA.
Řetězec v nedávné době zavedl postupy, jako jsou nové směrnice pro přijímání zaměstnanců v oblasti diverzity, a zároveň nabídl učební program pro zaměstnance v USA zaměřený na rasu a inkluzi. Rovněž navázal vztahy s historickými černošskými vysokými školami a institucemi poskytujícími služby hispáncům.
Společnost také uvedla, že její americké pobočky v roce končícím v lednem odebraly zboží a služby za více než 13 miliard dolarů od více než 2 400 různých dodavatelů. Tyto dodavatele Walmart definuje jako subjekty, které nejméně z 51 procent vlastní, řídí anebo kontrolují lidé z rasových anebo etnických menšin, ženy, veteráni, členové komunity LGBTQ+ nebo osoby se zdravotním postižením.
Walmart ve své nejnovější zprávě o kultuře a rozmanitosti v roce 2024 informoval, že barevní představují přibližně 51 procent všech jejích zaměstnanců v USA. Mezi novými zaměstnanci bylo 49 procent žen a 29 procent barevných žen. Přibližně 59 procent tvořili barevní, uvedla společnost podle Bloombergu.