Z padesátého patra jednoho z mrakodrapů na jižním cípu newyorského Manhattanu pozoruje pomníky postavené na místě Světového obchodního centra. Jako vždy je uvolněný, vypadá odpočatě a zdá se být v dobré fyzické formě. I když šéfuje jedné z nejvýznamnějších a největších firem světa, na sobě má džíny a tenisky. U Microsoftu se něco takového nedělalo.
Satya Nadella pro stále ještě největší softwarovou firmu planety představuje svěží vítr. A to jak pro zaměstnance a zákazníky, tak i pro investory.
Křeslo šéfa Microsoftu převzal začátkem roku 2014 po Steveu Ballmerovi a od té doby cena akcií vzrostla o více než 40 procent a hodnota společnosti přesáhla 430 miliard dolarů. „Už nestřílíme naslepo,“ vysvětluje prostě Nadella.
Nebo možná ještě lépe řečeno, Microsoft už po nikom a ničem tolik střílet nemusí.
Ballmer bránil hrad
Firma z Redmondu si během doby svého působení vydobyla v mnoha ohledech dominantní postavení na trhu, točící se hlavně kolem systému Windows a kancelářského balíku Office prakticky na každém počítači. Jenže nástup mobilních telefonů a tabletů pohodlný život Microsoftu naboural.
Hlavní problém je, že po příchodu iPhonu začal klesat trh s tradičními počítači. Jejich prodeje stále padají zhruba o 10 procent ročně a s nimi samozřejmě i odbytiště pro klasické Windows a Office. V novém mobilním světě se starý Microsoft nedokázal přizpůsobit a ze systému Windows 8 s jeho dlaždicemi se stal neoblíbený propadák.
Situace se nevyvíjela dobře ani v takzvané enterprise sféře, kdy firmy už nutně nemusí kupovat vlastní servery a licence na databázové a další aplikace, které gigant z Redmondu prodává. Raději přecházejí na takzvaný cloud, tedy programy provozované většinou za pravidelné předplatné na vzdálených serverech.
Tradiční byznys sice stále na tržbách generuje miliardy dolarů ročně a podle Nadelly půjde o silnou část příjmů i do budoucna, trh se však postupně přesouvá jinam.
Steve Ballmer zareagoval tím, že kolem firmy a monopolu Windows začal stavět pevnost a bránit dobyté území, i když už se venku hrála zcela jiná hra, na Microsoftu v podstatě nezávislá. Toho si nikdo moc nevšímal a často byla cítit jistá arogance a neochota si přiznat, že se doba změnila.
Když začaly vznikat nové revoluční produkty, byly pohřbeny s tím, že by mohly parazitovat na současném byznysu. Do toho se na mnoha frontách vedly interní boje o vliv a produkty jedné firmy spolu často zcela nelogicky nespolupracovaly.
Miliardový nákup mobilní části také upadající Nokie pak byl už jen takovým posledním a drahým výstřelem do tmy.
Jak chce nový šéf Microsoftu dobýt zpět mobilní telefony čtěte exkluzivně v magazínu Index LN právě teď ve vybraných trafikách.