ÚAMK provedl kontrolu stavu filtrů u 1660 aut. Výtěrem sazí z koncovky výfuku zjistil, že plně funkční filtr DPF nemělo kolem 70 procent vozidel.
Lidé se stále častěji snaží prodat auta s odstraněnými filtry pevných částic |
„Oficiálně odhadovaná čísla, že asi polovina turbodieselů s DPF nepracuje jak by měla, je spíše optimistickým odhadem. Zkušenosti odborníkůÚAMK napovídají, že toto číslo bude ještě vyšší, spíše se bude u osobních automobil pohybovat kolem 70 procent. To znamená, že jen 30 procent vozidel skutečně zachytí z drtivé většiny zdravotně závadné částice,“ uvedl Petr Vomáčka z ÚAMK.
Filtry DPF by měly být ve všech vozech jezdících na naftu zhruba od roku 2004. Jejich účelem je zachytávat pevné částice, aby se nedostávaly z výfukového potrubí do ovzduší. Tyto částice síranů, dusičnanů, solí a kovů, které lidé vdechují, zvyšují výskyt rakoviny až o 40 procent. Ty největší poletují vzduchem hodiny, nejmenší i týdny.
Životnost první generace filtrů je zhruba 120 000 km a část vozů se již tak dostala na tuto hranici. Druhá generace používaná od roku 2009 by měla mít při správném fungování čištění filtru životnost výrazně delší. Nový filtr vyjde na nejméně 15 000 Kč, v některých případech ale i na 100 000 korun, proto se někteří majitelé vozidel snaží výměnu ucpaného filtru snižujícího výkon auta obejít jeho pouhým odstraněním, nebo provrtáním či neodborným čištěním.