Středa 11. prosince 2024, svátek má Dana
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Aut v Česku je dvakrát víc než v roce 1990. Počet mrtvých u nehod klesl

  6:00
PRAHA - Na českých silnicích za posledních 25 let klesl počet dopravních nehod i počet lidí, kteří při haváriích zemřeli. Zatímco v roce 1990 se podle policejních statistik stalo 94 664 nehod, loni jich bylo o 10 266 méně. Před 25 lety zemřelo 1173 lidí, loni 583.
Policie ČR

Policie ČR foto: Reprofoto

Podle odborníků se stav zlepšil zejména díky kombinaci několika faktorů, a to třeba lepšího stavu silnic, práce policie či výroby bezpečnějších aut.

Bezpečnost aut vyráběných na přelomu 80. a 90. let byla podle mluvčího ÚAMK Petra Vomáčky minimální. Většinou auta měla pouze bezpečnostní pásy, jen v některých byly hlavové opěrky a airbagy ještě neexistovaly. „V Česku máme airbagy lehce přes 20 let,“ poznamenal Vomáčka.

Lepší vybavenost aut přispěla k větší bezpečnosti řidičů také podle pražského koordinátora BESIPu Jaroslava Vodičky. „Systém silnic, dopravního značení a semaforů je další z důležitých prvků,“ dodal Vodička. Podle něj také pomáhají pravidelné a velké bezpečnostní policejní akce nebo lepší vzdělávání dětí ve školách.

Vývoj počtu dopravních nehod a mrtvých v letech 1990-2014
RokPočet dopravních nehodPočet mrtvých
199094 6641173
1991101 3871194
1992125 5991395
1993152 1571355
1994175 5201473
1995175 5201384
1996201 6971386
1997198 4311411
1998210 1381204
1999225 6901322
2000211 5161336
2001185 6641219
2002190 7181314
2003195 8511319
2004196 4841215
2005199 2621127
2006187 965956
2007182 7361123
2008160 376992
200974 815*832
201075 522753
201175 137707
201281 404681
201384 398583
201470 071526

*Počet nehod se výrazně snížil kvůli tomu, že policie na základě legislativy začala jezdit pouze k nehodám se škodou přes 100 tisíc korun.

Podle mluvčí policejního prezidia Ivany Nguyenové nelze přesně určit, proč se počet tragických nehod snižuje. „Faktem ale je, že automobily dnes mají celou řadu prvků zvyšujících bezpečnost,“ uvedla Nguyenová. Jde třeba o lepší konstrukci, přilnavější pneumatiky nebo různé automatické systémy.

Podle posledních statistik policie z konce října se letos zatím v Česku stalo přes 70.000 nehod, při nichž zemřelo 526 lidí. V obou ukazatelích je to mírný nárůst proti loňsku. „Intenzita silniční dopravy se stále zvyšuje, to má za následek vyšší nehodovost, než tomu bylo v letech předešlých,“ vysvětlila Nguyenová.

V Česku také trvale roste počet registrovaných osobních aut. V roce 1990 jich bylo podle statistik Sdružení automobilového průmyslu mírně přes 2,4 milionu, k polovině letošního roku pak přes 4,8 milionu. Včetně autobusů, kamionů nebo motorek pak bylo v tuzemsku přes 6,7 milionu motorových vozidel. „Dříve bylo aut minimum, čekalo se na ně a nebyl výběr,“ řekl Vomáčka k době před 25 lety.

Počet nehod i mrtvých klesá i na Slovensku. Po rozpadu Československa v roce 1993 tam policie evidovala přes 50 tisíc nehod a 584 mrtvých. Loni to bylo přes 13 500 nehod a 223 mrtvých. Ke konci loňského roku pak na Slovensku bylo přes 2,5 milionu registrovaných motorových vozidel a přes 3,2 milionu držitelů řidičských oprávnění. V Česku mělo v té době řidičák přes 6,6 milionu lidí, vyplývá z analýzy BESIPu, kterou má ČTK k dispozici.

Podle dokumentu během 20 let od rozpadu federace v Česku průměrně při 1000 dopravních nehodách zemřelo sedm lidí, na Slovensku to bylo 12 osob. Nehody na Slovensku tak byly závažnější, přestože u sousedů jezdí méně aut a i havárií je tam méně.

Autoři: ,