Podle odborníků se stav zlepšil zejména díky kombinaci několika faktorů, a to třeba lepšího stavu silnic, práce policie či výroby bezpečnějších aut.
Bezpečnost aut vyráběných na přelomu 80. a 90. let byla podle mluvčího ÚAMK Petra Vomáčky minimální. Většinou auta měla pouze bezpečnostní pásy, jen v některých byly hlavové opěrky a airbagy ještě neexistovaly. „V Česku máme airbagy lehce přes 20 let,“ poznamenal Vomáčka.
Lepší vybavenost aut přispěla k větší bezpečnosti řidičů také podle pražského koordinátora BESIPu Jaroslava Vodičky. „Systém silnic, dopravního značení a semaforů je další z důležitých prvků,“ dodal Vodička. Podle něj také pomáhají pravidelné a velké bezpečnostní policejní akce nebo lepší vzdělávání dětí ve školách.
Rok | Počet dopravních nehod | Počet mrtvých |
---|---|---|
1990 | 94 664 | 1173 |
1991 | 101 387 | 1194 |
1992 | 125 599 | 1395 |
1993 | 152 157 | 1355 |
1994 | 175 520 | 1473 |
1995 | 175 520 | 1384 |
1996 | 201 697 | 1386 |
1997 | 198 431 | 1411 |
1998 | 210 138 | 1204 |
1999 | 225 690 | 1322 |
2000 | 211 516 | 1336 |
2001 | 185 664 | 1219 |
2002 | 190 718 | 1314 |
2003 | 195 851 | 1319 |
2004 | 196 484 | 1215 |
2005 | 199 262 | 1127 |
2006 | 187 965 | 956 |
2007 | 182 736 | 1123 |
2008 | 160 376 | 992 |
2009 | 74 815* | 832 |
2010 | 75 522 | 753 |
2011 | 75 137 | 707 |
2012 | 81 404 | 681 |
2013 | 84 398 | 583 |
2014 | 70 071 | 526 |
*Počet nehod se výrazně snížil kvůli tomu, že policie na základě legislativy začala jezdit pouze k nehodám se škodou přes 100 tisíc korun.
Podle mluvčí policejního prezidia Ivany Nguyenové nelze přesně určit, proč se počet tragických nehod snižuje. „Faktem ale je, že automobily dnes mají celou řadu prvků zvyšujících bezpečnost,“ uvedla Nguyenová. Jde třeba o lepší konstrukci, přilnavější pneumatiky nebo různé automatické systémy.
Podle posledních statistik policie z konce října se letos zatím v Česku stalo přes 70.000 nehod, při nichž zemřelo 526 lidí. V obou ukazatelích je to mírný nárůst proti loňsku. „Intenzita silniční dopravy se stále zvyšuje, to má za následek vyšší nehodovost, než tomu bylo v letech předešlých,“ vysvětlila Nguyenová.
V Česku také trvale roste počet registrovaných osobních aut. V roce 1990 jich bylo podle statistik Sdružení automobilového průmyslu mírně přes 2,4 milionu, k polovině letošního roku pak přes 4,8 milionu. Včetně autobusů, kamionů nebo motorek pak bylo v tuzemsku přes 6,7 milionu motorových vozidel. „Dříve bylo aut minimum, čekalo se na ně a nebyl výběr,“ řekl Vomáčka k době před 25 lety.
Počet nehod i mrtvých klesá i na Slovensku. Po rozpadu Československa v roce 1993 tam policie evidovala přes 50 tisíc nehod a 584 mrtvých. Loni to bylo přes 13 500 nehod a 223 mrtvých. Ke konci loňského roku pak na Slovensku bylo přes 2,5 milionu registrovaných motorových vozidel a přes 3,2 milionu držitelů řidičských oprávnění. V Česku mělo v té době řidičák přes 6,6 milionu lidí, vyplývá z analýzy BESIPu, kterou má ČTK k dispozici.
Podle dokumentu během 20 let od rozpadu federace v Česku průměrně při 1000 dopravních nehodách zemřelo sedm lidí, na Slovensku to bylo 12 osob. Nehody na Slovensku tak byly závažnější, přestože u sousedů jezdí méně aut a i havárií je tam méně.