Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

V provoněném obchodě se toho prodá více, zjistila studie

Ekonomika

  15:43
WASHINGTON - Před letošními Vánocemi byste měli věnovat větší pozornost tomu, jak voní obchod, do nějž jdete nakupovat. Protože právě vůně, jež se v něm vznáší, vás může přimět, abyste víc nakupovali - a utráceli, zjistila studie amerických vědců, kterou citoval The Huffington Post.
Obchod s textilem (ilustrační foto)

Obchod s textilem (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Jde přitom o jednoduché vůně namísto složitých směsí, které mají největší sílu motivovat k utrácení, zjistili vědci z Washingtonské univerzity. Je to proto, že tyto jednoduché esence, jako je citrus nebo borovice, nevyžadují složité psychické zpracovávání ze strany nakupujícího a jeho mozek se tak může soustředit na nákup.

ČTĚTE TAKÉ:

Pro účely studie vědci použili dvě vůně: jednoduchou pomerančovou a složitější směs pomeranče s bazalkou a zeleným čajem. Po dobu 18 dní sledovali více než 400 zákazníků v obchodu s domácí výzdobou, kde byla rozprašována buď jednoduchá nebo složitá nebo vůbec žádná vůně. Výsledkem bylo, že stovka zákazníků, kteří nakupovali ve vzduchu provoněném jen pomerančem, utratila zhruba o 20 procent víc než všichni ostatní.

Studenti vyřešili více úloh, když byl vzduch provoněn jednoduše

"To, co jsme prokázali, je skutečnost, že jednoduchá vůně je účinnější," řekl jeden z autorů studie Eric Spangenberg.

Aby svá zjištění potvrdili, nechali vědci skupinu studentů řešit slovní úlohy v různě provoněném ovzduší. Zjistili přitom, že studenti vyřešili víc úloh, když se ve vzduchu vznášela prostá vůně, než když jim rozprášili nějakou komplikovanou, anebo nepoužili žádnou.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!