Jde přitom o jednoduché vůně namísto složitých směsí, které mají největší sílu motivovat k utrácení, zjistili vědci z Washingtonské univerzity. Je to proto, že tyto jednoduché esence, jako je citrus nebo borovice, nevyžadují složité psychické zpracovávání ze strany nakupujícího a jeho mozek se tak může soustředit na nákup.
ČTĚTE TAKÉ: |
Pro účely studie vědci použili dvě vůně: jednoduchou pomerančovou a složitější směs pomeranče s bazalkou a zeleným čajem. Po dobu 18 dní sledovali více než 400 zákazníků v obchodu s domácí výzdobou, kde byla rozprašována buď jednoduchá nebo složitá nebo vůbec žádná vůně. Výsledkem bylo, že stovka zákazníků, kteří nakupovali ve vzduchu provoněném jen pomerančem, utratila zhruba o 20 procent víc než všichni ostatní.
Studenti vyřešili více úloh, když byl vzduch provoněn jednoduše
"To, co jsme prokázali, je skutečnost, že jednoduchá vůně je účinnější," řekl jeden z autorů studie Eric Spangenberg.
Aby svá zjištění potvrdili, nechali vědci skupinu studentů řešit slovní úlohy v různě provoněném ovzduší. Zjistili přitom, že studenti vyřešili víc úloh, když se ve vzduchu vznášela prostá vůně, než když jim rozprášili nějakou komplikovanou, anebo nepoužili žádnou.