Aby bylo jasno, z technického hlediska nejde o žádné žádné trosky, ale kvalitní a spolehlivé tramvaje. Využití těchto hranatých vozů z 90. let však v Praze klesá – musí postupně ustupovat modernějším tramvajím ForCity z plzeňské Škody Transportation, kterých si dopravní podnik objednal 250.
Zájem z bulharské metropole tak tyto tatry de facto zachránil před sešrotováním. V současné době mají v Sofii k dispozici už deset kusů. První dvě tramvaje předal dopravní podnik v poslední červnový den. Dalších osm vozů vyrazilo začátkem července.
Pražané si v metru poprvé sednou na plast. Stárnoucí vlaky čekají velké změny |
Nyní jsou na cestě další. „V úterý odjelo do Sofie pět tramvají. V dílnách pražského dopravního podniku v Hostivaři je na kamion naložil jeřáb. Zhruba v polovině září odjede další várka,“ popsala mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.
Cena jedné tramvaje činí v tomto případě 530 tisíc korun. Celková výše obchodu je pak 10,6 milionu korun bez DPH.
„Prvotní ohlasy na tramvaje T6A5 v bulharské Sofii jsou podle našich informací pozitivní,“ doplnila mluvčí Řehková. Sofijský dopravní podnik si ostatně Prahu jako obchodního partnera nevybral náhodou. Ve městě tvoří české tramvaje zhruba polovinu souprav.
Pro bližší představu: mezi lety 1987 až 2000 nakoupila Sofie 84 tramvají z ČKD s označením T6TV a T6A2. V bulharské metropoli jezdí také trolejbusy ze Škody Electric. Plzeňská firma už loni na podzim dokončila dodávku pěti desítek vozů.
Původ obchodu lze vystopovat v dopise, který loni v červnu poslala sofijská primátorka Jordana Fandakovová svému pražskému protějšku Adrianě Krnáčové (ANO).
„Sofie a Praha spolupracují úspěšně po celá desetiletí. Obě města jsou podobná, a to jak v počtu obyvatel, jakož i v dopravním systému ve městě. Praha je známá jako jedno z velkých měst s nejvíce rozvinutou hromadnou dopravou. My se v tomto směru také rozvíjíme, zejména v souvislosti s intenzivním rozvojem sofijského metra a dodávkou nových vozidel (tramvaje, trolejbusy, autobusy, vlaky metra) včetně našich nových trolejbusů Škoda-Solaris,“ uvedla tehdy Fandakovová.
NÁSTUPKYNĚ LEGENDÁRNÍ T3
|
K podpisu smlouvy došlo po necelém roce vyjednávání, na začátku letošního května. „Je to výborné řešení. My už bychom ty tramvaje nevyužili, v Sofii je naopak potřebují,“ glosovala v květnu čerstvě podepsaný kontrakt pražská primátorka Krnáčová.
Pražský dopravní podnik se ve svých tramvajových dílnách věnuje také modernizaci souprav pro jiná města. I kvůli přetížení z externích zakázek, musely tyto dílny expandovat z Hostivaře do další haly v pražském Zličíně.
Například letos na jaře podepsali manažeři dopravního podniku jednu z nejvýznamnějších zakázek v jeho dějinách. Za 85 milionů korun opravny zmodernizují dvanáct tramvají pro německou Postupim. Hotovo by mělo být do konce září roku 2017. Nejde o jedinou zakázku z Německa z poslední doby.
Pro město Mohuč lidé z opraven vyměňovali elektrickou výzbroj u šesti vozů a prováděli drobné karosářské práce. Opravny tramvají také vyrábějí podvozky pro osmnáct tramvajových vagonů z Drážďan. V jednání bylo i několik dalších zahraničních objednávek.