Středa 9. října 2024, svátek má Štefan, Sára
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

V souboji sociálních sítí tvrdě přituhuje

Ekonomika

  7:18
PRAHA/PALO ALTO - Zázračný mladík Mark Zuckerberg, nejmladší miliardář, zakladatel sociální sítě Facebook a osobnost minulého roku podle časopisu Time, ztrácí své kouzlo. Jeho poslední konferenci, kam zájemce lákal s tím, že představí něco úžasného, nakonec odborníci hodnotili jako nudnou. Přitom pro něj představovala důležitý mezník.
Facebook. (Ilustrační foto.)

Facebook. (Ilustrační foto.) foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

Prezentoval na ní novinky, díky kterým si chce udržet náskok před konkurencí. Objevil se totiž nový vyzyvatel jeho sociální sítě – Google+ a pozorovatelům se zdá, že Facebook ztrácí dech.

"Facebook moc náskok nemá, pouze v počtech uživatelů, ale i tam jich má jen 750 milionů, zatímco Google jich v rámci svých služeb má miliardu," říká Daniel Dočekal, nezávislý internetový konzultant a publicista. Upozorňuje také, že není jasné, jakou má Mark Zuckerberg faktickou rozhodovací moc. Je totiž pouze menšinovým vlastníkem Facebooku. Větší část odkoupili investoři skrze investiční banku Goldman Sachs.

INFOGRAFIKA:

Facebook přesto zatím zůstává králem sociálních sítí. Úspěšně dokázal oslovit firmy, aby u něj inzerovaly a stal se součástí běžného života. Do anglického slovníku přinesl například slovo "unfriend" tedy "odpřátelit se". Rozrůstá se na nových trzích, na těch tradičních ale pomalu ztrácí. Ve Spojených státech ztratil v květnu meziročně šest milionů uživatelů.

Nejpopulárnější na Googlu+? Pan Facebook
Google mezitím chytře využívá svého potenciálu. Všichni lidé, kteří mají e-mailovou schránku u Googlu, automaticky získají i profil na jeho sociální síti. Přidal také intuitivnější ovládání a zajímavé možnosti třídění přátel do různých skupin, takzvaných "kruhů".

"Myšlenka kruhů může být klíčová. Všichni, kdo aspoň trochu znají Facebook, ví, jak bolestivé může být namixovat své osobní a pracovní zprávy tak, aby se nepopletly," píše Hans Noort majitel technologické společnosti Compatibles2.

Google+ už poznal i Mark Zuckerberg. Založil si tam profil, který se poté stal nejvíce navštěvovaným, a dělá tak vlastně Googlu reklamu. Sám Zuckerberg na profilu u konkurence podle svých slov nic zvláštního nevidí. Ovšem komentátoři připomínají podobnost s Tomem Andersenem, spoluzakladatelem sociální sítě MySpace. I Andresen začal hledat inspiraci u konkurence a jeho projekt se brzo propadl. Ještě v roce 2007 byla síť MySpace na vrcholu, měla kolem sta milionů uživatelů a očekávala zářnou budoucnost, dnes je ale téměř bezvýznamná.

Internetová bublina 2.0
Svět sociálních sítí neláká jen běžné uživatele, ale také investory, kteří na nich chtějí vydělat. Podle mnohých analytiků ale mohou narazit. "Jde o bublinu s těžko uvěřitelnými rozměry. Opět se opakuje to, co před pár lety, tržní ohodnocení ‚sociálně‘ orientovaných společností je až o řád vyšší než jejich reálná hodnota," naráží na prasknutí takzvané internetové bubliny z konce minulého století Dočekal.

Mnoho sociálních sítí zvažuje vstup na burzu, ovšem jejich majitelé se obávají, že zájem investorů bude daleko nižší, než očekávají. Jedinou veřejně obchodovatelnou sociální sítí zatím zůstává LinkedIn, která je zaměřená čistě na pracovní vztahy. Její tržní hodnota jsou čtyři miliardy dolarů a letos získala stomiliontého uživatele. Dalším velkým hráčem je Twitter, který přišel s myšlenkou krátkých textových zpráv, takzvaných mikroblogů. Na Twitter lidé přispívají nejčastěji přes mobilní telefony, a ty jsou podle odborníků budoucností sociálních sítí.

"Budoucnost je v odchodu od sociálních sítí, kde 80 procent obsahu je tvořeno u počítače k sítím, kde 80 procent obsahu a aktivit pochází z mobilů. A většina aktivit je zaznamenávána mimoděk, tedy bez přičinění uživatele," říká Dočekal.

I takové projekty se už objevují. Například služba Foresquare, která prostřednictvím telefonu posílá zprávy o tom, kde zrovna obědváte či nakupujete. Obchodníkům tak dává mocný nástroj nalákat zákazníky. Pokud totiž uživatelé napíšou například pět dní po sobě, že jsou na pivu v jedné konkrétní hospodě, dostanou tam výraznou slevu.

Autor: