Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Válku Hyundai a Škody nečekejte. Navzájem si pomohou, tvrdí reklamní expert

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Hyundai v Česku spustila nezvykle ostrou reklamní kampaň, ve které vyzývá nejsilnější automobilku na domácím trhu – mladoboleslavskou Škodu Auto. Vzájemné špičkování mezi oběma firmami ale podle marketingového odborníka Daniela Köppla nepřeroste ve vážnější reklamní válku. Spíš odstaví ostatní konkurenty na vedlejší kolej.

Hyundai a Škoda se špičkují v konfrontační kampani. foto: Škoda Auto

Slogany s narážkami, silná slova a škodovky k porovnání u prodejců Hyundai – korejská automobilka vyzvala domácí jedničku na reklamní souboj. Ve světě nic neobvyklého, v českých poměrech ale jev nevídaný.

„Z pohledu reklamní branže je určitě velká odvaha to spustit. Míra rizika je velká a řada firem od toho raději ustoupí,“ říká Daniel Köppl, šéfredaktor časopisu Marketing Sales Media. Podle něj kampaň pomůže oběma značkám, zpozornět by měla hlavně konkurence.

Lidovky.cz: Jaký je váš názor na konfrontační kampaň Hyundai proti Škodě Auto? V českých poměrech se s něčím podobným často nesetkáváme...
Běžná není. Ač se média snaží najít vítěze nebo poraženého, tak já si myslím, že tato konfrontační kampaň pomáhá oběma. Z obou dělá hlavní hráče a ty ostatní staví na druhou nebo třetí linii. Hyundai se docela dobře podařilo vytvořit pocit, že jsou na trhu dva hlavní hráči a nikdo jiný není.

Lidovky.cz: První na tahu byla Hyundai. Jak by teď měla Škoda odpovědět? Nebo by měla mlčet? Pokračování by korejského rivala přece ještě víc zviditelnilo.
To každopádně, na to není žádná zcela dobrá reakce. Odpověď, kterou zvolila Škoda – nekonfrontační, nesoudní – ta je pro značku asi nejvýhodnější. Značce Hyundai nepřímo pomáhá tím, že jí dává visibilitu a komunikaci, to je určitě pravda. Ale s tím nic neuděláte. Je to základní princip, na kterém ve světovém měřítku funguje Pepsi a Coca-Cola – vytvoření pocitu, že vedle těchto dvou značek žádný jiný kolový nápoj neexistuje.

ČTĚTE TAKÉ:

Lidovky.cz: Kdo tedy z tohoto sporu může vytěžit víc?
V marketingové terminologii se to jmenuje pravidlo bratrství. Pokud máte dva konkurenty blízko sebe, kteří do sebe takto „šťouchají“, tak pomáhají spotřebě obou dvou značek a hlavně celého segmentu. Svým způsobem z toho může mít profit i zbytek automobilového průmyslu.

Lidovky.cz: V oblasti reklamy je známá „billboardová válka“ automobilek v Jižní Africe z roku 2006, když se tam do sebe pustily BMW, Audi, Subaru i Bentley. Můžeme něco podobného očekávat i v Česku?
Jižní Afrika v té době měla liberálnější zákony. Do značné míry je v České republice nevýhodou to, že musíte porovnávat srovnatelné zboží a všechny jejich atributy – to je evropská legislativa. Do války tohoto typu se tak určitě nedostaneme. Myslím si ale, že konfrontačních kampaní bude postupem času přibývat.

Tak to vypadá, když se do sebe pustí značky jako BMW a Jaguar.

Lidovky.cz: Není srovnávací reklama pro řadu firem příliš riskantní?
Určitá míra rizika je v ní vždy. V Hyundai museli čekat, že se to proti nim může obrátit, museli počítat s reakcí Škody. Přesto to prosadili. Z pohledu reklamní branže je určitě velká odvaha to spustit. Míra rizika je velká a řada firem od toho raději ustoupí.

Lidovky.cz: Mohou podobné srovnávací kampaně oživit českou reklamní branži, která v posledních letech s ničím příliš invenčním nepřišla?
Konfrontace tomu dodávají šťávu tím, že se děje konečně něco nového, jiného. Pokud o sobě všechny značky tvrdí, že jsou kvalitní, skvělé, úžasné – de facto všechny stejné – tak není moc důvod tomu věnovat pozornost. Málokterá značka má za sebou silný příběh, který by mohla vyprávět. Z tohoto pohledu je srovnávací kampaň vždy zajímavá. Zavádí tu právě prvek bratrství. Kdo z toho musí mít zamotanou hlavu, tak to jsou všechny ostatní značky, o kterých se teď nemluví. Když se rivalové neporovnávají například s Renaultem nebo Dacií jsou tyto značky mrtvé.