Vyplývá to z dat srovnávače cen internetových obchodů Zboží.cz a Kupi.cz, které provozuje společnost Seznam.
„Zařazení většího rodinného dárku, například televizoru, do nákupního koše pak výdaje za dárky pod stromeček navýší na 20 tisíc korun,“ uvedl manažer serveru Zboží.cz Milan Šmíd.
Čeští operátoři zlevnili účty ‚velkým rybám‘. Doplácejí na to běžní zákazníci![]() |
Pro stanovení nákupního koše běžné rodiny společnost rozdělila dárky do tří kategorií podle jejich hodnoty. Mezi drobné dárky patří například počítačové a deskové hry či balení vitamínů. Cena každé této položky je však značně odlišná a záleží na tom, kolik lidí chce za jaký dárek vynaložit peněz.
Například v případě počítačových her lidé podle internetového vyhledávače nejčastěji shánějí hry do 299 korun, které hledá 47 procent lidí. Počítačové hry do 400 korun pod stromeček kupuje 28 procent lidí, do 700 korun jedenáct procent a nejdražší do 900 korun přiláká čtrnáct procent kupujících.
Mezi středně velké dárky pak společnost zahrnula například kuchyňské roboty, náušnice, dámské parfémy a pánské hodinky. Ceny parfémů přitom rozdělila do cenových pásem od 499 korun do tisíce korun. Na rozdíl od počítačových her ale u tohoto sortimentu zboží sahá větší část zákazníků po dražších variantách, například parfém v té nejdražší variantě na Vánoce pořídí téměř třetina všech nakupujících.
Kolik lidí koupí drahý notebook?
Nejdražší kategorii představuje elektronika, zastoupená tabletem, notebookem, televizí a herní konzolí. U notebooku je z hlediska četnosti prodeje nejvíce zastoupená nejlevnější skupina do deset tisíc korun, kterou preferuje téměř 60 procent kupujících.
Naopak notebook s cenou 30 tisíc korun pořídí jako dárek k Vánocům jen každý dvacátý člověk, který se o nákup tohoto zboží zajímá.
Výše uvedených jedenáct tisíc korun za dárky přitom podle Šmída představují střízlivou variantu, existují totiž rodiny, které za Vánoce utratí až trojnásobek. To pak mnohonásobně přesahuje čísla, která lidé před samotnými svátky za dárky plánují utratit. Vloni například agentura STEM/MARK uvedla, že lidé za vánoční dárky, výzdobu, jídlo a stromeček plánují v průměru utratit zhruba 7700 korun.