Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Úřední veletoč přihrál mýto PPF. Smlouvu jsme uzavřeli rychle, ale uváženě, řekl Ťok

Ekonomika

  12:32aktualizováno  18:32
PRAHA - Vysněnou zakázku na mýtný systém má získat společnost z rodiny PPF. Ministr dopravy Dan Ťok s ní ve čtvrtek podepsal smlouvu. Otázkou však je, zda na to měl právo.

Ministr dopravy Dan Ťok. foto:  Petr Topič, MAFRA

Rozvleklá sága ostře sledované soutěže na výběrčího českého dálničního mýta je na první pohled u konce. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) včera podepsal kontrakt s vítězem tendru na mýto: konsorciem tvořeným firmou CzechToll ze skupiny PPF a­ slovenským SkyTollem, které v­ dubnu tendr vyhrálo.

Ťokův supertendr na mýto přežil klinickou smrt. Šéf úřadu jej vrací do hry

Současný správce mýta firma Kapsch – zároveň poražený z tohoto tendru – se však nevzdává. Tvrdí, že Ťok smlouvu podepsat nesměl, a chystá právní obranu.

Děj včerejších událostí byl velmi překotný. Nejprve Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) – v opakovaném řízení – ­zamítl stížnost firmy Kapsch, která v soutěži skončila druhá. Stejný úřad přitom v květnu tendr ministerstva dopravy kvůli údajným chybám zrušil. A Ťok nového verdiktu obratem využil k podpisu s ­CzechTollem a SkyTollem.

Stát jim za deset let správy a výběru poplatků od kamionů pomocí satelitů vyplatí 10,75 miliardy korun. „Smlouvu jsme uzavřeli rychle, ale uváženě. Nový provozovatel musí mít dostatek času. Současně nezastírám, že postup byl takový, abychom co nejlépe ochránili zájmy státu,“ uvedl Ťok.

Budoucí správce mýta má 14­ měsíců na to, aby připravil systém výběru. Do konce roku 2019 totiž platí smlouva s Kapschem.

Proč se situace včera tak radikálně změnila: podle právního výkladu Ťokova resortu zaniklo dlouhotrvající omezení v podobě předběžného opatření vydaného antimonopolním úřadem. To až do odvolání zakazuje ministerstvu dopravy podepsat smlouvu s vítězem.

Základní data o mýtném systému v Česku.

„Jako účastník řízení jsme se vzdali možnosti podat rozklad. Tím ze zákona zaniklo předběžné opatření. Nic tedy již nebránilo uzavření smlouvy,“ vysvětlil mluvčí resortu Jakub Stadler.

Zástupci antimonopolního úřadu nicméně trvají na tom, že předběžné opatření zapovídající podpis smlouvy nezrušili. „Proti jedné z částí rozhodnutí mohlo skutečně podat rozklad pouze ministerstvo. Je to jejich právní názor na zánik předběžného opatření. Za úřad mohu jen zopakovat, že jsme ho nezrušili,“ uvedl jeho mluvčí Martin Švanda.

Kapsch se nevzdává

Včerejší rozhodnutí ÚOHS zamítající stížnost firmy Kapsch není pravomocné a lze se proti němu odvolat. Co to však bude v praxi znamenat, není v tuto chvíli jasné. Kapsch se každopádně nevzdá bez boje. Jeho manažery rozezlilo jak rozhodnutí ÚOHS, tak i následný bleskový podpis smlouvy s jeho konkurentem.

„Jsme šokováni, že aniž se objevily nové skutečnosti, správní orgán klidně otočil své stanovisko o­ 180 stupňů,“ zlobil se mluvčí Kapsche David Šimoník. Firma podle něj – stejně jako ÚOHS – ­počítala s tím, že zákaz podepsat smlouvu stále platí. „S právníky zkoumáme vzniklou bezprecedentní situaci. V nejbližších dnech budeme informovat o dalším postupu,“ dodal Šimoník.

Vznikla někomu škoda?

Důvodem květnového zrušení soutěže na správce dálničních poplatků od roku 2020 bylo především to, že ministerstvo poskytlo uchazečům na elektronických nosičích rozdílné podklady. Údajně se lišily desítky tisíc souborů. Ministerstvo se dosud marně ohánělo tím, že se jednalo převážně o začernění osobních údajů.

ÚOHS včera rozhodl zcela odlišně než letos v květnu. Lépe řečeno s opačným výsledkem. Případu se věnoval znovu, protože mu jej na konci srpna vrátil předseda Petr Rafaj k novému prověření.

„Úřad zamítl návrhy společnosti Kapsch, neboť v postupu zadavatele neshledal porušení zákona o zadávání veřejných zakázek, případně správní řízení zastavil, neboť v návrhu nebyla tvrzena újma, kterou měl zadavatel svým jednáním navrhovateli způsobit,“ popsal mluvčí Švanda. Přeloženo: chyby v zadání soutěže se zřejmě staly, ale poražené firmy – ­ v­ tendru se utkaly celkem čtyři – tím nijak neutrpěly.

Autor: