Večerky mají pro Vietnamce velký potenciálVietnamské večerky zpravidla provozují manželské páry, kdy manžel zajišťuje jejich zásobování a partnerka zboží prodává. Mnoho vietnamských podnikatelů do kamenných provozoven z tržnic přemístilo také prodej textilu, tyto obchody ale podle nevykazují dobré výsledky. Levný textil už totiž v Česku nabízejí i specializované diskontní řetězce. "Večerky mají pro naši komunitu velký potenciál," řekl Nam. |
"Večerky jsou otevírány masově. Odhadujeme, že nyní vietnamská komunita provozuje řádově dva až tři tisíce malých obchodů s potravinami, ovocem a zeleninou," uvedl Nam.
Vietnamci našli díru na trhu
Za poslední tři roky se na provozování večerek dala podle Nama zhruba čtvrtina vietnamských podnikatelů, kteří se v Česku dříve věnovali například prodeji na tržnicích. Vietnamské večerky fungují nejen ve velkých městech, ale lze je najít i v obcích s několika tisíci obyvateli. "Byla to díra na trhu a všichni se do ní chtěli dostat," řekl Nam.
Síla vietnamských obchodníků je podle něj již tak velká, že velkoobchodní společnost Makro, ve které podnikatelé z oblasti maloobchodu nakupují zboží, začala vydávat reklamní letáky ve vietnamštině. "Makro je jeden z našich klíčových dodavatelů," podotkl Nam.
Dokáží se přizpůsobit i nelehkým podmínkám
Večerky vietnamských podnikatelů jsou konkurencí například pro společnost Žabka, která v Česku buduje síť samoobsluh Žabka. "Je to (množství vietnamských večerek) úžasný počet a jasná konkurence, která do budoucna bude hrát větší význam. Nebudeme ale kvůli tomu měnit naši strategii. Nezávislý trh je dostatečně veliký na to, abychom s našim konceptem uspěli," řekl dnes generální ředitel Žabky Zdeněk Linhart.
Žabka nyní v Česku provozuje stovku samoobsluh a do tří let jich chce mít po celém území České republiky 250. Vietnamští obchodníci podle Linharta dokážou díky nižším nákladům působit i v lokalitách s malými tržbami, kde by ostatní obchodníci zpravidla pohořeli. Například na pražském Chodově vietnamská večerka již delší dobu funguje naproti diskontní prodejny Lidl, která ve své strategii sází na co nejnižší ceny.
Další obchody budou přibývat
V českých městech budou podle Nama přibývat další vietnamské večerky, tempo jejich expanze se ale bude zpomalovat. "Máme problémy s nalezením vhodného místa. Obchodů, a to nejen vietnamských, je už hodně," uvedl Nam, podle kterého vietnamští podnikatelé mají také potíže s prostudováním nájemních smluv, jelikož příliš neovládají češtinu, což je při jednáních s majiteli nemovitostí nevýhoda. Vietnamští podnikatelé podle Nama úspěšně podnikají také v tuzemské gastronomii a posledním hitem jsou nehtová studia.
Po Slovácích a Ukrajincích jsou Vietnamci v Česku třetí nejpočetnější menšinou. Podle údajů Českého statistického úřadu mělo například v roce 2007 povolení k pobytu v ČR více než 45.000 Vietnamců.