Páteční ráno ve skladu Čepra v Třemošné na Plzeňsku připomínalo zásadní summit o budoucnosti Česka nebo jednání o bezpečnostní strategii v zásobování pohonnými hmotami.
Čí je nafta za miliardu, která přijíždí z Bavorska? Ve vzduchu visí žaloba na Česko |
Skutečný důvod této sešlosti byl prozaičtější – všichni přišli uvítat vlak. Pravda, nebyl to tak úplně obyčejný vlak, ale souprava 20 cisteren, které dopravily do Česka z bavorského Kraillingu první tuny z dva roky blokovaných českých rezerv.
Malý perón v areálu Čepra byl svědkem malé show pro televizní kamery. Z vlaku začalo Čepro už den předem stáčet první stovky litrů nafty. Nacházel se tedy zaparkovaný pod střechou ve speciálním skladu, do kterého Čepro kromě vlastních zaměstnanců nepouští živou duši.
Pro potřebu slavnostního odplombování před objektivy kamer a fotoaparátů s ním tedy bylo třeba kousek povyjet. Nevzhledné roury poblíž pak zakryla přistavená autocisterna s logem Čepra, aby si i státní distributor pohonných hmot a majitel absolutně největšího počtu skladů benzinu a nafty v Česku udělal trochu reklamu.
„Žádné trávníky nazeleno jsme kvůli příjezdu premiéra nebarvili, žádné divadlo nechystali. Já to za ty roky v oboru nemám zapotřebí. Pro mě není podstatné, kdo vládne, ale byznys, který děláme,“ opáčil hostitel Jan Duspěva, generální ředitel Čepra, jehož roční zisky se počítají na stamiliony korun.
Je třeba zviditelnit Sobotku
Nikdo nevěděl, kdy vlak přesně přijede, a tak uvítací slávu zorganizovala Správa státních hmotných rezerv (SSHR) až na páteční ráno. Aby se jí mohl zúčastnit i premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) a další V.I.P hosté.
FAKTA O KAUZE
|
Předseda SSHR Pavel Švagr je členem ČSSD a partajním poradcem přes dopravu a vítání vlaku se tak stalo prezentací zásluh současné vládní garnitury. „Tato kauza je jedním z největších kostlivců, které jsme převzali při nástupu naší vlády,“ uvedl premiér Sobotka před nastoupenými novináři, zástupci firem, německým velvyslancem i bavorským státním tajemníkem.
„I když to vypadá, že vše je na dobré cestě, je třeba vše ještě důkladně vyšetřit,“ dodal předseda vlády na adresu předchozího vedení SSHR, které před šesti lety přesun české nafty za hranice umožnilo.
K polízanici došlo poté, co předchozí vedení Správy státních hmotných rezerv v roce 2010 za pochybných okolností umožnilo, aby firma Viktoriagruppe uskladnila zhruba 80 milionů litrů české rezervní nafty (spotřeba Česka na 2,5 dne) ve svém skladu poblíž Mnichova. Jenže Viktoriagruppe předloni zkrachovala.
Insolvenční správce Mirko Möllen nejprve odmítal vlastnický nárok Česka a nechtěl naftu v hodnotě přes miliardu korun vrátit. Po složitých tahanicích se správcem, vyjednávání českých a německých diplomatů a nakonec i s novým majitelem skladu firmou Krailling Oils Development, došlo k dohodě, která umožní českou naftu z Bavorska vrátit Česku.
A to je třeba náležitě oslavit. První vlak s českou naftou dorazil do Česka, konkrétně skladu státního distributora paliv Čepra v Třemošné, už ve čtvrtek.
Soukromá firma? Už nikdy více
Naftu z Kraillingu u Mnichova budou odteď až zhruba do poloviny příštího roku vozit týdně dva vlaky. Nejen do skladu v Třemošné, ale i některých dalších (třeba v Roudnici nad Labem nebo Hájích na Karlovarsku), které Čepro provozuje.
13. 10. 16 - Byznys/Doprava:Vlak s českou naftou si pospíšil, ‚uvězněné‘ palivo už dovezl k Plzni |
Podle šéfa SSHR Pavla Švagra už nepřipadá v úvahu, aby se hmotné rezervy státu (kromě benzinu a nafty také ropy), které vystačí celkem na 91 dnů, pro příště skladovaly v zahraničí a ještě k tomu u soukromé firmy. I když to obojí legislativa Česka i Evropské unie umožňuje.
„Pro mě jedna zkušenost s Viktoriagruppe stačila,“ říká Švagr. Není prý důvod skladovat hmotné rezervy jinde než u českého Čepra, které má u nás dostatečné kapacity a jako státní firma je pod dohledem vlády, v tomhle případě konkrétně ministerstva financí.