Německá železnice se pro cestující stala obrovskou loterií, což pro deník Süddeutsche Zeitung potvrdili i členové dozorčí rady podniku Deutsche Bahn. „Jízdní řády na německé železnici se už jen odhadují,“ uvedl. Jde o obrovský problém, který sice nemá přímý vliv na bezpečnost vlakové dopravy, ale i přesto má katastrofální důsledky.
Pasažéři se dlouhodobě nemohou na německou železnici spolehnout. Nemají jistotu, že jejich vlak dorazí do cíle ve slíbeném čase. Jízdní řady se na řadě tras jeví zejména kvůli nedostatečným investicím z posledních let už jen jako plané sliby. Neustále se objevují nové závady, které vlaky zpomalují a údržbářům přidělávají starosti.
Rezervní vlaky v pohotovosti
Kvůli velmi častým zpožděním mají železniční dopravci v mnoha stanicích k dispozici starší rezervní vlaky. Na ně přijde řada ve chvíli, kdy některý spoj má už tak velké zpoždění, že se ho nepodaří včas vypravit na další linku. Tento postup je ale velmi drahý, neboť vyžaduje i velké náklady, které souvisí se zaměstnáváním dodatečného personálu.
Redaktoři magazínu Süddeutsche Zeitung se v souvislosti s velkými problémy německé železnice rozhodli vyzpovídat několik zaměstnanců tamních drah. Ti se až na výjimky shodli, že nynější situace je opravdu špatná. Stav železniční sítě je mizerný a podobně je to i s náladou u uvnitř společnosti Deutsche Bahn.
Zpožděné německé vlaky značně trápí i ostatní evropské země. Švýcarsko kvůli tomu přistoupilo k opatření, které spočívá v tom, že nadměrně zpožděné vlaky z Německa na své koleje nepouští, aby nenarušovaly švýcarskou železniční dopravu.
Zlepšení za rok?
Kondice by se německé železnici měla odhadem vrátit asi za 1 až 2 roky, jak naznačují interní prognózy podniku Deutsche Bahn. Do té doby ale musí cestující počítat s celou řadou výluk a uzavřených tratí. „V posledních letech se opravdu málo modernizovalo. Nedostatečně se investovalo,“ potvrzuje Philipp Nahl, který stojí v čele společnosti DB Infrago, dceřiné firmy Deutsche Bahn.
Vedení Deutsche Bahn slíbilo, že do roku 2030 zrekonstruuje celkem 40 železničních úseků o celkové délce 4 tisíce kilometrů. Celkově tyto opravy vyjdou na 40 miliard eur (asi 1 bilion korun). Německý železniční podnik slibuje, že investice by měla zajistit efektivní a rychlou dopravu. Finance pro zbývajících 39 záměrů ale ještě nejsou ze 100 procent zajištěné.