* LN V Praze jste téměř rok, zvykl jste si? Co vás nejvíc překvapilo?
Co mě překvapilo? Bylo tu hodně sucho... Ale vážně, nejvíc mě překvapuje, jak hezké Česko je. Cestovali jsme po různých městech (Český Krumlov, Olomouc) a jsou to opravdu krásná místa.
* LN A co čeština? Berete lekce?
Mám dvě hodiny týdně, ale je to těžké. Už více rozumím, ale dělají mi problémy ty koncovky u sloves: stojím, stojíš, stojíme... mohla by z toho být samostatná věta.
* LN Překvapila vás firma? Pracujete pro Vodafone přes 10 let, ale sem jste přišel, když se Oskar začal měnit na Vodafone a zřejmě byl jiný než klasický Vodafone.
Nebylo nic, co se špatně překonávalo. Překvapivé asi bylo, jak moc si lidé v Oskaru mysleli, že firma a její způsob vedení se totálně změní, až přijde Vodafone. Mysleli, že velká britská společnost je přesvědčena, že ví o byznysu víc než malý Oskar. Ale není to pravda.
* LN Když jste tu začal pracovat, říkal jste, že rok 2006 bude rokem Vodafone. V jakém ohledu byl?
Oskar má za sebou dobrý rok, získal dobrého vlastníka a máme příležitost udělat s firmou velké věci. Tento trh je velmi zajímavý: v některých ohledech je vyspělý a s vysokou penetrací mobilů jako v západní Evropě. Jinde, jako například u nízké penetrace pevného širokopásmového připojení, to ukazuje na méně vyspělý trh. Je na nás, abychom z toho vytvořili domácí prostředí, abychom to vytvarovali. To je náš úkol.
* LN Vodafone globálně má finanční problémy. Spekulovalo se, že by o místo mohl přijít i šéf korporace Sarin. Čím si vysvětlujete, že v Česku je Vodafone bez problémů a daří se mu?
Problémy na globální úrovni přicházejí a odcházejí v každém odvětví. Pro celý obor je to složité období, ale v mnoha částech světa jsme velmi úspěšní, na různých trzích výrazně rosteme. Tady jsme měli příležitost využít a rozvíjet pozici, kterou jsme měli díky Oskaru, a s ohledem na trh dělat věci v západním stylu. Jak je zvykem u Vodafone. Ukázat, jak by věci, služby měly vypadat a jak je možné to změnit.
* LN I přesto, že máte v Česku dobré výsledky, jste se rozhodli sítě sdílet s T-Mobile. Jaký je hlavní důvod? Nechcete zbytečně utrácet za něco, co se z vašeho pohledu nevyplatí?
My máme výhodu v tom, že můžeme využít zkušeností z jiných částí světa, takže to děláme. Není to totiž tak, že by sítě třetí generace byly výrazně důležité. Z mého pohledu není pochyb o tom, že v rámci oboru bychom v České republice měli pracovat efektivněji: dá se přece ušetřit tím, že se budou sdílet sítě a ne že bude každý operátor mít své vysílače. Uspořené peníze se mohou využít na rozvoj nových služeb. Chceme, aby si lidé mohli vybrat ze služeb, které skutečně využijí, ne jich nabízet desítky k ničemu. Je čas na to, aby se situace změnila, nejen ve Vodafone, ale v celém odvětví. Na poměrně malém trhu jsou tři světoví hráči a myslím, že je možné spolupracovat. Dělat věci úsporněji, s lepšími podmínkami pro zákazníky i cenami. Musí se změnit způsob, jakým vedeme naše byznysy. To je hlavní úkol.
* LN Jak velké úspory může sdílení sítí přinést, máte konkrétní představu?
Konkrétní ne. Ale je to zhruba, jako když dva lidé staví dům dohromady a dělí se o náklady. Také je to vyjde levněji, než kdyby každý stavěl sám. Můžu ale říct, že naše úspory budou výrazné.
* LN Když mluvíme o sítích a službách třetí generace, kdy přijde Vodafone s jejich nabídkou? Může to být za rok, nebo dříve?
Budou tu dobré služby bez ohledu na typ technologie. Zákazníkovi je podle mě stejně jedno, jaká technologie mu službu přináší. Část ani neví, co to 3G je, jsou to pro ně jen dvě písmena, kolem kterých se udělal velký rozruch. Za chvíli to může být 4G, 5G a bůhví co dál. Pro zákazníka to ale nic neznamená. To, co klient chce, je služba. Nebo chcete-li připojit se kdekoliv, jednoduše a za dobrou cenu. Nezáleží na tom, co užívá za technologii, jestli je dostatečně mobilní a nová. Když se dá lépe využít širokopásmové připojení, pevné linky anebo WiFi, tak je využijeme.
* LN Při svém příchodu jste sliboval, že Vodafone bude stát za poklesem cen. Stalo se? Kde je prostor pro snižování cen, aby to zaregistrovali i zákazníci? Třeba snižování propojovacích poplatků mezi operátory?
To už se částečně stalo a chceme, aby to pokračovalo. I sdílení sítí má za cíl snížit náklady i následně se dostat i ke snižování propojovacích poplatků. Udělali jsme několik kroků ke zlevnění roamingu, zavedli jsme přehlednější strukturu roamingu a plánujeme ještě výhodnější služby. Chceme, aby ceny za volání ze zahraničí i nadále klesaly. Zavedli jsme Nabité tarify, které umožňují klientům vybrat si, za co chtějí peníze utratit, jestli tarif proesemeskují či provolají. Chceme, aby nabídky byly přístupné všem, nechceme klienty svazovat smlouvami na dobu určitou, jak se děje u konkurence. Chceme nabídnout služby, které mají reálnou hodnotu. Je třeba změnit trend nereálných nabídek, kterých je trh plný. Když operátor avizuje službu v hodnotě 5000 korun a zákazník se někde v drobně psaných dodatečných smluvních podmínkách dočte, že musí ještě navíc zaplatit to či ono, skončí tak u vymahače dluhů. Rozhodně nebude mít možnost využít volné minuty, což je absurdní! Podobné praktiky by se neměly tolerovat. Součástí nové strategie je také změna modelu péče o stávající zákazníky tak, aby v něm hráli hlavní roli, a trvale se o stávající zákazníky starat lépe než o nové.
* LN Co říkáte snaze Evropské komise regulovat ceny roamingu? Chce tím docílit pokles cen, ale operátoři tvrdí, že ceny vysoké nejsou...
V tomhle se s komisí shodneme, ceny by mohly být nižší. Celosvětově Vodafone už stlačil ceny roamingu o dvacet procent, dalších dvacet je plánováno do dubna příštího roku. Oskar měl vždy jedny z nejnižších cen na volání v rámci Evropy, takže jsme ve výhodnější pozici než ostatní. Přesto chceme víc. V několika příštích měsících nabídneme nové služby, které by měly přinést další snížení cen roamingu, mělo by to být před létem.
* LN Nedávno jste sliboval, že do roka chcete v ČR nabízet služby po pevných linkách. Kdy tedy?
Je pravda, že celosvětově máme heslo Go mobile!, takže se zájem o pevné linky může zdát zmatený. Ale jak už jsem říkal, celosvětově pro nás není úplně důležité, které technologie využijeme a jaké bude zákazník používat. Chceme v Česku nejen pro firemní zákazníky nabídnout komplexní řešení. A k tomu chceme pevné i mobilní linky v kombinaci s jinými dostupnými technologiemi. Zaměřit se hodláme i na velké nadnárodní korporace. A pevné připojení bude jedním z řešení v nabídce. Od konkurence se chceme lišit především agresivní cenovou politikou a zaměřením na volání přes internet (VoIP).
* LN Jaké máte očekávání do nového roku, co se týká zisku na zákazníka anebo počtu nových klientů?
Neřeknu vám to. Nemám k tomu oprávnění, protože ty informace jdou z centrály. I kdybych to řekl, určitě bych se mýlil. Doufáme v pokračující změnu odvětví, aby zákazník skutečně věděl, co si kupuje, jaká je skutečná hodnota služby. A chceme samozřejmě získat nové zákazníky, i ty od konkurence.
* LN Takže rok 2007 bude zase rokem Vodafone?
Vlastně nevím, co se tím přesně myslí. Samozřejmě doufám, že náš byznys poroste. A že věci, které děláme tady v Česku, mohou inspirovat i jiné pobočky Vodafonu.
Co mě překvapilo? Bylo tu hodně sucho... Ale vážně, nejvíc mě překvapuje, jak hezké Česko je. Cestovali jsme po různých městech (Český Krumlov, Olomouc) a jsou to opravdu krásná místa.
* LN A co čeština? Berete lekce?
Mám dvě hodiny týdně, ale je to těžké. Už více rozumím, ale dělají mi problémy ty koncovky u sloves: stojím, stojíš, stojíme... mohla by z toho být samostatná věta.
* LN Překvapila vás firma? Pracujete pro Vodafone přes 10 let, ale sem jste přišel, když se Oskar začal měnit na Vodafone a zřejmě byl jiný než klasický Vodafone.
Nebylo nic, co se špatně překonávalo. Překvapivé asi bylo, jak moc si lidé v Oskaru mysleli, že firma a její způsob vedení se totálně změní, až přijde Vodafone. Mysleli, že velká britská společnost je přesvědčena, že ví o byznysu víc než malý Oskar. Ale není to pravda.
* LN Když jste tu začal pracovat, říkal jste, že rok 2006 bude rokem Vodafone. V jakém ohledu byl?
Oskar má za sebou dobrý rok, získal dobrého vlastníka a máme příležitost udělat s firmou velké věci. Tento trh je velmi zajímavý: v některých ohledech je vyspělý a s vysokou penetrací mobilů jako v západní Evropě. Jinde, jako například u nízké penetrace pevného širokopásmového připojení, to ukazuje na méně vyspělý trh. Je na nás, abychom z toho vytvořili domácí prostředí, abychom to vytvarovali. To je náš úkol.
* LN Vodafone globálně má finanční problémy. Spekulovalo se, že by o místo mohl přijít i šéf korporace Sarin. Čím si vysvětlujete, že v Česku je Vodafone bez problémů a daří se mu?
Problémy na globální úrovni přicházejí a odcházejí v každém odvětví. Pro celý obor je to složité období, ale v mnoha částech světa jsme velmi úspěšní, na různých trzích výrazně rosteme. Tady jsme měli příležitost využít a rozvíjet pozici, kterou jsme měli díky Oskaru, a s ohledem na trh dělat věci v západním stylu. Jak je zvykem u Vodafone. Ukázat, jak by věci, služby měly vypadat a jak je možné to změnit.
* LN I přesto, že máte v Česku dobré výsledky, jste se rozhodli sítě sdílet s T-Mobile. Jaký je hlavní důvod? Nechcete zbytečně utrácet za něco, co se z vašeho pohledu nevyplatí?
My máme výhodu v tom, že můžeme využít zkušeností z jiných částí světa, takže to děláme. Není to totiž tak, že by sítě třetí generace byly výrazně důležité. Z mého pohledu není pochyb o tom, že v rámci oboru bychom v České republice měli pracovat efektivněji: dá se přece ušetřit tím, že se budou sdílet sítě a ne že bude každý operátor mít své vysílače. Uspořené peníze se mohou využít na rozvoj nových služeb. Chceme, aby si lidé mohli vybrat ze služeb, které skutečně využijí, ne jich nabízet desítky k ničemu. Je čas na to, aby se situace změnila, nejen ve Vodafone, ale v celém odvětví. Na poměrně malém trhu jsou tři světoví hráči a myslím, že je možné spolupracovat. Dělat věci úsporněji, s lepšími podmínkami pro zákazníky i cenami. Musí se změnit způsob, jakým vedeme naše byznysy. To je hlavní úkol.
* LN Jak velké úspory může sdílení sítí přinést, máte konkrétní představu?
Konkrétní ne. Ale je to zhruba, jako když dva lidé staví dům dohromady a dělí se o náklady. Také je to vyjde levněji, než kdyby každý stavěl sám. Můžu ale říct, že naše úspory budou výrazné.
* LN Když mluvíme o sítích a službách třetí generace, kdy přijde Vodafone s jejich nabídkou? Může to být za rok, nebo dříve?
Budou tu dobré služby bez ohledu na typ technologie. Zákazníkovi je podle mě stejně jedno, jaká technologie mu službu přináší. Část ani neví, co to 3G je, jsou to pro ně jen dvě písmena, kolem kterých se udělal velký rozruch. Za chvíli to může být 4G, 5G a bůhví co dál. Pro zákazníka to ale nic neznamená. To, co klient chce, je služba. Nebo chcete-li připojit se kdekoliv, jednoduše a za dobrou cenu. Nezáleží na tom, co užívá za technologii, jestli je dostatečně mobilní a nová. Když se dá lépe využít širokopásmové připojení, pevné linky anebo WiFi, tak je využijeme.
* LN Při svém příchodu jste sliboval, že Vodafone bude stát za poklesem cen. Stalo se? Kde je prostor pro snižování cen, aby to zaregistrovali i zákazníci? Třeba snižování propojovacích poplatků mezi operátory?
To už se částečně stalo a chceme, aby to pokračovalo. I sdílení sítí má za cíl snížit náklady i následně se dostat i ke snižování propojovacích poplatků. Udělali jsme několik kroků ke zlevnění roamingu, zavedli jsme přehlednější strukturu roamingu a plánujeme ještě výhodnější služby. Chceme, aby ceny za volání ze zahraničí i nadále klesaly. Zavedli jsme Nabité tarify, které umožňují klientům vybrat si, za co chtějí peníze utratit, jestli tarif proesemeskují či provolají. Chceme, aby nabídky byly přístupné všem, nechceme klienty svazovat smlouvami na dobu určitou, jak se děje u konkurence. Chceme nabídnout služby, které mají reálnou hodnotu. Je třeba změnit trend nereálných nabídek, kterých je trh plný. Když operátor avizuje službu v hodnotě 5000 korun a zákazník se někde v drobně psaných dodatečných smluvních podmínkách dočte, že musí ještě navíc zaplatit to či ono, skončí tak u vymahače dluhů. Rozhodně nebude mít možnost využít volné minuty, což je absurdní! Podobné praktiky by se neměly tolerovat. Součástí nové strategie je také změna modelu péče o stávající zákazníky tak, aby v něm hráli hlavní roli, a trvale se o stávající zákazníky starat lépe než o nové.
* LN Co říkáte snaze Evropské komise regulovat ceny roamingu? Chce tím docílit pokles cen, ale operátoři tvrdí, že ceny vysoké nejsou...
V tomhle se s komisí shodneme, ceny by mohly být nižší. Celosvětově Vodafone už stlačil ceny roamingu o dvacet procent, dalších dvacet je plánováno do dubna příštího roku. Oskar měl vždy jedny z nejnižších cen na volání v rámci Evropy, takže jsme ve výhodnější pozici než ostatní. Přesto chceme víc. V několika příštích měsících nabídneme nové služby, které by měly přinést další snížení cen roamingu, mělo by to být před létem.
* LN Nedávno jste sliboval, že do roka chcete v ČR nabízet služby po pevných linkách. Kdy tedy?
Je pravda, že celosvětově máme heslo Go mobile!, takže se zájem o pevné linky může zdát zmatený. Ale jak už jsem říkal, celosvětově pro nás není úplně důležité, které technologie využijeme a jaké bude zákazník používat. Chceme v Česku nejen pro firemní zákazníky nabídnout komplexní řešení. A k tomu chceme pevné i mobilní linky v kombinaci s jinými dostupnými technologiemi. Zaměřit se hodláme i na velké nadnárodní korporace. A pevné připojení bude jedním z řešení v nabídce. Od konkurence se chceme lišit především agresivní cenovou politikou a zaměřením na volání přes internet (VoIP).
* LN Jaké máte očekávání do nového roku, co se týká zisku na zákazníka anebo počtu nových klientů?
Neřeknu vám to. Nemám k tomu oprávnění, protože ty informace jdou z centrály. I kdybych to řekl, určitě bych se mýlil. Doufáme v pokračující změnu odvětví, aby zákazník skutečně věděl, co si kupuje, jaká je skutečná hodnota služby. A chceme samozřejmě získat nové zákazníky, i ty od konkurence.
* LN Takže rok 2007 bude zase rokem Vodafone?
Vlastně nevím, co se tím přesně myslí. Samozřejmě doufám, že náš byznys poroste. A že věci, které děláme tady v Česku, mohou inspirovat i jiné pobočky Vodafonu.