Úterý 25. ledna 2022, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Volby už mají první vítěze - suverénně vyhráli tiskaři a pošťáci

Ekonomika

  19:52
PRAHA - Poštovní schránky praskají ve švech přetlakem nevyžádaných politických letáků a časopisů. Lidem jsou jen k vzteku, ale firmy podílející se na jejich výrobě a doručení si mohou mnout ruce. Na části předvolebního klání, které se odehrává prostřednictvím letáků, velmi dobře vydělají zejména doručovatelské firmy.

Reklamní letáky vadí ve schránkách mnoha lidem. foto: Lidové noviny

Těm na domácím trhu vévodí Česká pošta a TNT Post, které se téměř rovným dílem dělí zhruba o 75 procent trhu. Ten je přitom obrovský. Jen loni se totiž v Česku rozneslo 4,3 miliardy letáků.

"Oproti běžnému měsíci jsme zaznamenali zhruba 30- až 40procentní nárůst zájmu o doručování neadresných letáků politického charakteru," řekl Ivo Mravinac, mluvčí České pošty.

Zvýšený zájem o své služby, a to jak v oblasti neadresného, tak adresného doručování zásilek do domácností, zaznamenal i druhý největší hráč na tuzemském trhu společnost TNT Post. Poptávka mu přitom roste před každými volbami, a to jak komunálními, tak parlamentními.

"Reklamní leták je tradiční a oblíbené médium v předvolebních politických kampaních. Letos stejně jako v uplynulých letech jsme v předvolebním období zaznamenali nárůst zakázek tohoto druhu," řekla Blanka Mikulová, marketingová ředitelka firmy.

Nárůst poptávky kvůli volebnímu klání potvrzuje i majitel firmy Grátis Rostislav Anděl. "Podle mých odhadů se jen tento měsíc zvýšil počet zakázek v průměru zhruba o 30 procent. V některém segmentu to však může být až 200procentní navýšení zájmu," řekl Anděl. Podle něj podobným způsobem narůstá i obrat.

Letošní volby jsou malým požehnáním i pro tuzemské tiskárny. Ty totiž v loňském roce kvůli ekonomické krizi zaznamenaly podobně jako poštovní firmy propad zájmu o své služby. "Letos v dubnu a květnu jsme tiskli propagační předvolební materiály pro tři politické strany. Tento tisk představoval jednotlivá procenta našeho měsíčního obratu, což je jistě zajímavé," řekl Vladimír Hranička, ředitel tiskárny Svoboda Press.

V loňském roce totiž tiskárna zaznamenala pokles tištěného objemu nejen časopisů, ale i komerčního tisku, a to zhruba o deset procent. "Situace se ani letos nějak viditelně nezlepšuje," dodal.

Většina předvolebních tiskovin si však nakonec najde cestu do sběrny. "V každém volebním roce se počet sběrného papíru zvýší o stovky tun," řekl řekl Jaroslav Tymich, člen představenstva Asociace českého papírenského průmyslu (AČPP) odpovědný za oblast recyklace. V celkovém množství papíru se však volební tuny ztratí. Jen loni se totiž v Česku sebralo 747 tisíc tun starého papíru.

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

Mohlo by vás zajímat