Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

VŠE školí marketéry v práci s výzkumem trhu

Média

  16:59
Kolem dvou desítek odborníků ze všech velkých agentur pro výzkum trhu, působících v České republice, bude na půdě rektorátu Vysoké školy ekonomické školit marketingové specialisty v tom, co všechno obnáší marketingový výzkum.
Celosvětově dochází k posunu od telefonického a osobního dotazování k získávání dat přes internet.

Celosvětově dochází k posunu od telefonického a osobního dotazování k získávání dat přes internet. foto: Lidové noviny

Ekonomická krize zvyšuje některá rizika plynoucí z chybného rozhodování, protože na opravu je méně času. Informace získávané pomocí výzkumu trhu mají pomáhat taková rizika snížit. Řada společností však pracuje s výzkumy jen mechanicky a nemají moc času studovat, co je nového. Otázkou je také interpretace dat a další práce s nimi. Tyto a další důvody vedly ke vzniku kursu Market Research Academy, na jehož realizaci spojily síly Vysoká škola ekonomická, výzkumné agentury spojené ve sdružení SIMAR i nezávislí odborníci.

"Výzkum se vyvíjí, jak po stránce technické, tak i po stránce relevance dat," uvádí Ivan Tomek ze společnosti Mr. Think, který se podílí na vzniku kursu. "Celosvětově například dochází k posunu od telefonického a osobního dotazování k získávání dat přes internet. Třeba v Nizozemsku dnes vzniká kolem 80 procent výzkumů na internetu. Devadesát procent všech rozhovorů lidí však stále probíhá mimo internet a v některých případech může volba internetového vzorku populace vést ke špatným závěrům. Jinou věcí je například to, že spousta nákupních rozhodnutí vzniká mechanicky – lidé jsou natolik zahlceni reklamou, že jednu reklamu si vybavuje méně než pět procent spotřebitelů a už na ni nereagují. Při výzkumech jsou dotazováni na to, jak nakupují a podle jakých kritérií se rozhodují, přitom v reálu jednají často mechanicky a podle zvyku, nejde o racionální rozhodování v pravém slova smyslu. Kurs se tedy zaměří i na to, jak výzkum reaguje na technologické změny a na změny životního stylu, jaká rizika ten či onen způsob dotazování nese a v jakých situacích je vhodný."

Podle kvestora Vysoké školy ekonomické Libora Svobody je kurs určen také pro doktorandy a pro čerstvé absolventy školy. "Škola by měla se svými absolventy dál systematicky pracovat, toto je jedna z možností," konstatoval Svoboda.

Kurs se skládá ze 16 dvouhodinových lekcí, jeho plánovaná kapacita 25 studujících je v současnosti naplněna zhruba z poloviny. Cena kursu činí 28 tisíc korun, studenti doktorského studia Vysoké školy ekonomické platí polovic.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!