Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Výbor chce reklamu jen na ČT2 a ČT4

Média

  7:15
PRAHA - Sněmovní volební výbor doporučil, aby z televizních kanálů ČT1 a ČT24 zmizela reklama. Vysílat by ji měly jen kanály ČT2 a sportovní ČT4. Obchodní sdělení by se neměla objevovat ani na internetových stránkách veřejnoprávní televize a Česká televize (ČT) by neměla vůbec vysílat teleshopping.

Logo ČT24.

Volební výbor chce takto upravit novelu zákona o České televizi a dalších mediálních zákonů, kterou projednal ve čtvrtek. Informuje o tom server Médiář.cz.

Limit pro množství reklamy na ČT2 a ČT4 má podle doporučení volebního výboru zůstat jako dosud 0,5 procenta denního vysílacího času. Výnosy z reklamy na ČT2 mají putovat do Státního fondu kultury ČR, výnosy z reklamy na ČT4 by měla Česká televize používat "na výrobu a vysílání pořadů se sportovní tematikou". Pro částečné zachování reklamy na ČT2 a ČT4 se minulý týden vyslovila televize Nova.

Novela zákona o České televizi původně předpokládala, že reklama bude v ČT zachována i po skončení procesu digitalizace. Počátkem letošního února poslanci rozhodli o odkladu projednávání této předlohy, aby měl ministr kultury Jiří Besser (za TOP 09) čas vyjednat s komerčními televizními stanicemi výši jejich příspěvku na financování české filmové tvorby.

SLEDOVANOST ČT24 STOUPÁ

"Vzhledem k tomu, že se de facto nejedná o příjmy České televize, tak je jen na politicích, zda tyto relativně snadno získané prostředky stát potřebuje, či nikoliv," komentoval doporučení sněmovního volebního výboru mluvčí ČT Ladislav Šticha. Česká televize však podle něj považuje za svoji povinnost upozornit, že výrazné omezení či úplné zrušení reklamy na ČT povede nepochybně k monopolizaci reklamního trhu. Před tím už dříve varovali zástupci mediálních agentur, které pro televize prodávají jejich reklamní prostor.

ARBOinteractive proti zrušení reklamy
Zrušení reklamy na internetových stránkách ČT bude mít podle Štichy dopad pouze na rozvoj speciálních webových projektů spojených s vysílaným programem. Ty byly dosud financovány právě s pomocí příjmů z prodeje reklamního prostoru. "Weby typu Sama doma nebo MS v hokeji či fotbale by pravděpodobně nemohly být poskytovány v kvalitě, na kterou si naši diváci zvykli," dodal Šticha.

Proti zákazu prodeje reklamy na webu se podle serveru Strategie.cz postavila i agentura ARBOinteractive, která jej pro ČT zajišťuje. "Vzhledem k tomu, že tato úprava byla vsunuta do novely zákona na poslední chvíli, nebyl dán prostor k diskusi odborníků z internetového prostředí. Česká televize tak má zaplatit daň za svoji úspěšnost a jakýkoli příjem navíc jí má být znemožněn. Argumenty jsou zarážející," píše se podle Strategie v prohlášení agentury.

Podle upravené novely by měly do Státního fondu pro podporu a rozvoj české kinematografie napříště místo ČT přispívat komerční televize dvěma procenty svých ročních čistých výnosů z reklamy. V současnosti do něj posílá ČT z reklamy 150 milionů korun ročně.

JAK JE TO S REKLAMOU NA ČT?

Vysílání reklamy v ČT mělo původně zcela skončit letos 11. listopadu. Tento den zákon určil jako datum završení televizní digitalizace. Právě na ni šla část výnosů z reklamy v České televizi. V týž den má podle dřívějších plánů nastat také liberalizace trhu; vysílací licence tak už budou nárokové, vysílat bude moci začít každý, kdo se domluví s operátorem sítě, o licencích nebude rozhodovat Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) jako dosud.

Volební výbor měl při svém jednání na výběr ještě jednu variantu novely. Ta neschválená podle serveru Médiář.cz počítala s tím, že reklama na ČT zůstane ještě dva roky, do konce roku 2013. Limit na ČT1 by se snížil z dosavadních 0,75 procent na 0,5 procenta, na ČT2 a ČT4 by zůstalo 0,5 procenta.

Reklamu by ČT nesměla dávat na svůj web. ČT by další dva roky odváděla 40 procent z výnosů reklamy a 25 procent z teleshoppingu jednak do fondu kinematografie, jednak do fondu kultury. Zbylých 20 procent z reklamy a 50 procent z teleshoppingu by si nechávala na účtu, peníze by musela používat na digitalizaci svého archivu. O tomto účtu by rozhodovala vláda.

TELEVIZE NOVA

Tuto variantu podporovala sama Česká televize. "Česká televize se ze dvou projednávaných variant přiklání k možnosti vysílat reklamu v omezené míře na všech programových okruzích ČT," uvedl Šticha.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!