Společnost Ukrzaliznycja (Ukrajinské železnice) patří k největším zaměstnavatelům v zemi. Práci dávají zhruba 300 tisícům lidí – což je asi třináctkrát více než České dráhy, kde Bureš pracoval naposledy.
„Jednání nebyla jednoduchá a trvala až do 11. července, kdy jsme uzavřeli dohodu a dozorčí rada firmy mě jmenovala do představenstva. Odpovědnost budu mít za techniku a její optimalizaci,“ řekl LN šestačtyřicetiletý manažer.
Krach železniční superzakázky. České dráhy ruší drahý tendr na zabezpečení vlaků |
Ukrajinské železnice mají v zemi monopol na provoz vlaků, osobních i nákladních, patří jim také dopravní infrastruktura. František Bureš bude mít za úkol mimo jiné péči o vozový park a jeho rozvoj. Tedy například to, aby se tamním cestujícím pokud možno zlepšila kvalita cestování, zaměřit se má i na ekonomičtější fungování vozového parku.
„Ukrajinské železnice se mění, podnik prochází rozsáhlou restrukturalizací. Je potřeba například udělat zásadní úpravu výdajů společnosti,“ popsal Bureš.
Ve Škodě i na prestižním okruhu
Zkušený železniční manažer má zkušenosti ze soukromých i státních podniků. Čtyři roky pracoval například pro výrobce vlaků Alstom, působil také ve Škodě Electric, která v Plzni skládá trolejbusy. Mezi lety 2014 a 2016 seděl v představenstvu Českých drah, jeho portfoliem byla oblast techniky, servisu a majetku.
Do září loňského roku pak vedl dceřinou společnost ČD Výzkumný ústav železniční.
Polák skoupil jízdenky na celý vlak. Chtěl ukázat, jak byrokraticky se státní dráhy chovají k cestujícím |
Jde o strategický a ziskový podnik, jehož srdcem je zkušební centrum ve Velimi se dvěma okruhy. Provádí akreditované zkoušky železničních vozidel v laboratořích či zmíněných tratích a náleží mezi nejuznávanější areály svého druhu v Evropě. Loni na podzim jej bez udání konkrétního důvodu odvolal tehdejší management ČD.
Jednání o novém angažmá trvala podle Bureše od března tohoto roku, kdy jej oslovil šéf Ukrajinských železnic Jevgen Kravcov. Následně pak jeho nominaci 6. června schválila ukrajinská vláda. K dohodě došlo o více než měsíc později.