Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Válka na Ukrajině i nedostatek čipů. V Česku se vyrobilo o pětinu vozů méně

ilustrační snímek foto: Hyundai Motor Manufacturing Czech

Osobních aut se v Česku kvůli pokračujícímu hladu po polovodičích a narušeným dodavatelským řetězcům v důsledku války na Ukrajině vyrobilo o 18,9 procenta meziročně méně. Celkem za první tři měsíce šlo o 269 tisíc vozů. Z trojice tuzemských producentů rostla výroba jen Nošovickému závodu Hyundai.
  11:10

Ten z celkového počtu vyrobených aut dodal na trhy přes 74 tisíc osobních vozů, což podle dat Sdružení automobilového průmyslu Auto SAP představuje třináctiprocentní nárůst.  O téměř 22 procent se na necelých 32 tisíc aut snížila produkce kolínské Toyoty. Škoda Auto za první tři měsíce vyrobila zhruba 163 tisíc osobních aut (pokles o 27,2 procenta). 

Výrobce z Mladé Boleslavi už dříve připustil, že mu výpadek dodávek kabelových svazků komplikuje výrobu modelů Scala, Camiq nebo elektrického Enyaqu. Ukrajinský dodavatel kabelů nakonec výrobu dokázal obnovit teprve před koncem března. 

Téměř každé desáté auto je elektromobil

Zatímco osobních vozidel se vyrobilo méně, producentům ostatních typů vozidel se dařilo. Dvanáctiprocentním tempem vzrostla produkce autobusů, kterých z výrobních linek Iveco ve Vysokém Mýtě a SOR Libchavy sjelo 1245.

O 61 kusů navýšil produkci nákladních aut jediný tuzemský producent Tatra Trucks na celkových 302 vozů. Citelně vzrostla produkce motocyklů Jawa o 407 kusů na celkových 678 motorek. 

Zatímco v případě odbytu tvoří auta do zásuvky v Česku jen jednotky procent (1,6 procenta), produkuje se jich v Českých továrnách podstatně více. Čistě bateriových aut, která z velké většiny směřovaly na vývoz, se v Česku během prvního kvartálu vyrobilo přes 15 tisíc. 

Dalších zhruba 9600 vozidel připadalo na hybridy do zásuvky. Celkově tak podíl nabíjecích aut na celkové produkci povyrostl na 9,2 procenta. 

17. února 2022