Pátek 6. prosince 2024, svátek má Mikuláš
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Výrobce vývarů díky penězům od šéfa Sklizeno expanduje do řetězců

Ekonomika

  6:26aktualizováno  19:37
Projekt Konečně vývar, jehož výrobky si kladou za cíl nahradit v kuchyních bujónové kostky, slaví úspěch. Ze sklenic s kalnou tekutinou se stala značka, která získala významného investora a­z farmářských obchůdků pronikla do supermarketů.

Jaroslav Vácha foto:  Dan Materna, MAFRA

Finanční injekci v řádech „nižších jednotek“ milionů korun získala firma podnikatelů Jakuba Grubera, Jaroslava a Jana Váchy od Petra Borkovce, ředitele sítě farmářských prodejen Sklizeno a ­také spolumajitele poradenské firmy Partners.

„Jeho vstup nám otevřel nové možnosti rozvoje. S dalšími firmami z jeho portfolia nyní jednáme o spolupráci na marketingu nebo výrobních kapacitách,“ pochvaluje si Vácha.

Borkovec získal ve firmě, která měsíčně vyrobí řádově desítky tisíc sklenic vývarů a polévek, devětačtyřicetiprocentní podíl. Zatím poslední investice směřovaly do vařicích kotlů nebo na polepovačku etiket.

„Líbila se mi myšlenka projektu, příběh značky, vzpoura kvality při vaření proti umělým kostkám. Máme stejnou filozofii, kterou je poctivost,“ zdůvodnil Borkovec svůj krok.

Na začátek vespod lednice

Bratři Váchovi a Gruber mají dnes již téměř dvouletou zkušenost s prodejem na pultech supermarketu Globus. V nadnárodním řetězci se ale musejí stále vyrovnávat s pozicí malého lokálního výrobce.

„Jako pilotní projekt se nemůžeme objevit v letácích, které jsou pro odbyt v řetězcích klíčové. Navíc na zahájení prodeje vyčlenili pro naše produkty místo naspodu chladicí skříně u uzenin, takže jsou špatně viditelné,“ krčí rameny Vácha.

Petra Borkovce

Produkty Konečně vývar by se od příštího měsíce měly objevit i­v regálech řetězce Kaufland, kde se po zkušenosti s Globusem výrobce snažil vyjednat lepší podmínky. Mimo české kamenné řetězce a online supermarkety Rohlík či Košík prodává i ve slovenském Carrefouru.

Kromě vývarů, které se takzvaně táhnou od jedné do dvanácti hodin, rozšířili podnikatelé výrobu i­o­takzvaný demi-glace, tedy zredukovaný vývar ze zvířecích kostí, jehož výroba trvá až 36 hodin. Portfolio pak doplnili o­půllitrové sklenice polévek. Debata se ve firmě vede i nad dalším rozšířením nabídky.

„Pod novou značkou Na plamenu budeme v Kauflandu prodávat řadu tří tradičních polévek. K nim pod tímto brandem také všechny dosavadní vývary a demi-glace. Záhy se i Konečně vývar dočká polévkové řady,“ vyjmenovává Vácha. S podzimem prý chystají i­další takzvané ulehčovače do domácí kuchyně. O co konkrétně se bude jednat, ale zatím nechce komentovat.

Kostku cenově nepokoří

Příchod investora ani spolupráce s nadnárodními řetězci přitom nevyústí ve zlevnění výrobků. Cena sklenice zeleninového a kuřecího vývaru se pohybuje pod šedesátikorunovou hranicí. Produkty z hovězího masa a kostí překračují stokorunu. Ve srovnání s běžným balením šesti kostek bujónu, jejichž cena se obvykle pohybuje kolem 40 korun, jde o dražší produkt.

„Zlevňovat si nemůžeme dovolit, pokud neslevíme na kvalitě vstupních surovin. A to, upřímně, nehodláme dopustit,“ tvrdí Vácha. „Náklady na suroviny a energie spotřebované během znatelně delší přípravy nám jinou možnost ani nedávají.“

Při výrobě spolupracuje Konečně vývar s firmou Zdravé stravování, kterou taktéž vlastní investor Borkovec. Ve Strážnici na Moravě se věnuje výrobě zdravé stravy a produktů pro takzvanou krabičkovou dietu.

„Velkým benefitem naší spolupráce je využití jejich logistiky. Zdravé stravování rozváží po celé republice i na Slovensko a my se tak můžeme svézt s nimi,“ pochvaluje si Vácha.

Na začátku roku se také výrobci vývaru spojili s konkurenčním projektem Vývary od Koko food blogerky a moderátorky Veroniky Kokešové.

„Když jsme začali prodávat první vývary, Koko ve svých pořadech lidem radila, aby do receptu přidali raději vývar než vodu. A stejně jako my tušila, že ne vždy mají čas si ho před vařením připravit. Rozhodli jsme se proto pro spolupráci. Doufáme, že takto budeme silnější a bude nás víc vidět,“ plánuje Vácha.

K pohodlné komunikaci s dítětem není potřeba mobilní telefon
K pohodlné komunikaci s dítětem není potřeba mobilní telefon

Chcete zůstat v kontaktu se svým dítětem, aniž byste mu museli pořizovat mobilní telefon? Chytré hodinky LAMAX WatchY4 Plus jsou ideálním řešením,...