Sobota 21. května 2022, svátek má Monika
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Tabákové firmy na festivalech obchází zákon, míní expertka

Ekonomika

  7:01aktualizováno  7:49
PRAHA - Krabičky cigaret představují jeden ze způsobů, jak tabákové společnosti lákají děti a mládež. Obal cigaret by podle odbornice na psychologii reklamy Jitky Vysekalové měl být v neutrální barvě, bez nápisů a značek.

Jitka Vysekalová foto: Pavel WellnerLidové noviny

Shoduje se tak s názorem psychologa Jeronýma Klimeše. Podle něj má být obal cigaret bílý, pouze se základními údaji. VÍCE K TÉMATU ČTĚTE ZDE

Reklama na tabákové výrobky je sice upravena zákonem a etickým kodexem, cigaretovým společnostem to ale nebrání ve snaze nalákat děti a mládež. "Většina české společnosti si již od začátku devadesátých let přeje zákaz nebo alespoň omezení tabákové reklamy. Konkrétně by se omezení měla týkat především reklamy zaměřené právě na děti a mládež," dodává Vysekalová, která je zároveň prezidentkou České marketingové společnosti.  

Lidovky.cz: Snaží se tedy výrobci cigaret oslovit děti a mládež?
Tabákové firmy samozřejmě hledají argumenty pro to, jak mládež získat. Například představují kouření jako symbol dospělosti, jakousi "vstupenku" do světa dospělých, případně apelují na tendenci mladých porušovat zákazy, podléhat módním vzorům. 

Tabáková reklama pro mladé

Lidovky.cz: Dá se u reklamy na tabákové výrobky toto zaměření vysledovat? Můžete jmenovat konkrétní případy?
Tabákové firmy se snaží obejít zákon o regulaci reklamy právě tím, že spojují značku cigaret se značkami módních produktů pro mladé (např. vyrábí se oblečení a boty značky Camel), ale našli bychom i další příklady. 

Někdy už ale nejde o obcházení, ale přímo o porušování zákona. Co říci na velkou stříbrnou sochu velblouda na hudebních festivalech a stánky s tabákovými výrobky značky Camel či sponzoring různých událostí. Ze sportovních akcí (kde je to povoleno) je asi nejznámější spojení s logy tabákových koncernů Formule 1.

Velbloud Camel se na Colours of Ostrava snažil oslovit mladé

Právě zmíněná společnost Camel využila popularity festivalů a hudby mezi mládeží. Pro letošní festival Colours of Ostrava připravila reklamní kampaň, kdy do designových krabiček cigaret vložila vouchery, které měl zákazník sbírat, a na základě toho mohl obdržet 50% slevu na vstupenku. Vzhledem k tomu, že letní festivaly jsou oblíbené především mezi mládeží, tak se nabízí argument, že kampaň cílí právě na tuto skupinu.

"V žádném případě. Kampaň je určena pro dospělé kuřáky," odmítla zástupkyně společnosti JT International Danica Siváková, pod kterou cigarety Camel patří. Podle ní je s každým voucherem ověřeno, zdali je zákazníkovi více jak 18 let. "Naše firma jednoznačně dodržuje zákony. Na tyto věci si dáváme veliký pozor," dodává Siváková.

Lidovky.cz: Co říkáte na návrh, aby krabičky od cigaret byly pouze v neutrální, resp. bílé barvě, bez nápisů, značek, apod.? Údajně tak krabička nebude poutat pozornost dětí a mládeže a nebude je lákat k nákupu cigaret.
Nemám k tomu konkrétní výzkum, ale obecně platí, že obal je významným prostředkem prodeje a ovlivňuje nákupní chování. Takže s tím souhlasím.

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

Kolik utratí průměrná česká rodina a jak tyto náklady snížit?
Kolik utratí průměrná česká rodina a jak tyto náklady snížit?

Podle diskuzí na eMimino.cz průměrná čtyřčlenná rodina utratila v roce 2021 za jídlo a drogerii průměrně 10-17 000 Kč. Tedy až 204 000 Kč ročně....

Mohlo by vás zajímat