Čtvrtek 24. června 2021svátek má Jan 16 °C přeháňky až bouřky Předplatné LN
Lidovky.cz > Zprávy > Byznys

Vysokorychlostní tratě či dálnice D3 v Posázaví? PPP projekty jsou dobrým řešením, řekl Havlíček

Vicepremiér Karel Havlíček | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vicepremiér Karel Havlíček | foto: Ladislav Křivan, MAFRA

lety Formou PPP projektů, kdy dopravní stavbu postaví firmy, provozují ji a stát jim za to platí, by v Česku mohly vzniknout i vysokorychlostní tratě či dálnice D3 v Posázaví. Vláda chce, aby se tak postavila dálnice D35 z Královéhradecka na Hanou. Podobně by se PPP formou mohly budovat železniční tratě na Drážďany nebo do Polabí. ČTK to v pondělí na zahájení dostavby D4 řekl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).

Když se staví delší úseky, dává PPP model financování největší smysl, uvedl ministr. „Pro nás je to revoluční krok. Nejenom že se nám to podařilo vysoutěžit za dobrou cenu a že se zde vytvoří tlak na kvalitu a že odlehčíme trošku Ředitelství silnic a dálnic, ale pro nás to bude i inspirace do budoucna. Je nabíledni, že s takovou intenzitou, s jakou investujeme v posledních letech, se to už nemusí podařit v letech příštích. Nemusí být dostatek zdrojů. A právě PPP projekty jsou dobrým řešením,“ řekl ministr.

Jak doplnil, dá se při nich i víc tlačit na kvalitu. Vláda by podle něj byla ráda, kdyby jako PPP projekt vznikla D35. „Spojnice mezi Hradcem Králové a středem Moravy. Současně je skutečně k vážné diskusi začít připravovat PPP u vysokorychlostních tratí, protože v tuto chvíli už máme studie proveditelnosti, zahajujeme stavební řízení a v roce 2025 se začíná stavět směrem na Drážďany, Polabí a Moravská brána. A určitě je ke zvážení, byť je to náročná stavba, D3 v Posázaví,“ řekl ministr.

Vicepremiér Karel Havlíček
Vicepremiér Karel Havlíček

Staví se tak podle něj v jiných západoevropských zemích, jako Francii nebo Británii, ale i jinde: zmínil spojení mezi Moskvou a Petrohradem. „Je to celosvětový trend,“ dodal Havlíček.

Stavbaři v pondělí zahájili dostavbu 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Jde o první stavbu dálnice formou spolupráce veřejného a soukromého sektoru, takzvanou PPP (Public Private Partnership) v Česku. Náklady budou téměř deset miliard Kč bez DPH. Nový úsek vybuduje konsorcium DIVia soukromých firem Vinci a Meridiam. Dálnici a navazující části silnice I/20 bude provozovat a udržovat 24 let a čtyři měsíce, za což mu stát bude platit. Stát by měl za využívání nové dálnice zaplatit 17,8 miliardy Kč.

Kdo staví dům, musí si připlatit. Kvůli prudkému nárůstu cen nestačí hypotéky

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Martin Hájek buduje v lokalitě Loukovec v Příhrazských skalách v Českém ráji dům, do kterého se nejspíš s rodinou nikdy...

Ralsko 30 let poté. „Český Černobyl“ je skanzenem sovětské okupace

Sídliště Ploužnice | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Zem je tu děravá jako ementál, naládovaná střelivem a nasáklá ropnými látkami. Co krok, to azbukou vyrytý nápis. Tu na...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Oficiálně nejchytřejší Čech nepůsobí jako robot, nechrlí ze sebe tisíce... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!