Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Vysokorychlostní tratě či dálnice D3 v Posázaví? PPP projekty jsou dobrým řešením, řekl Havlíček

Vicepremiér Karel Havlíček foto: Ladislav Křivan, MAFRA

lety - Formou PPP projektů, kdy dopravní stavbu postaví firmy, provozují ji a stát jim za to platí, by v Česku mohly vzniknout i vysokorychlostní tratě či dálnice D3 v Posázaví. Vláda chce, aby se tak postavila dálnice D35 z Královéhradecka na Hanou. Podobně by se PPP formou mohly budovat železniční tratě na Drážďany nebo do Polabí. ČTK to v pondělí na zahájení dostavby D4 řekl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).
  13:04

Když se staví delší úseky, dává PPP model financování největší smysl, uvedl ministr. „Pro nás je to revoluční krok. Nejenom že se nám to podařilo vysoutěžit za dobrou cenu a že se zde vytvoří tlak na kvalitu a že odlehčíme trošku Ředitelství silnic a dálnic, ale pro nás to bude i inspirace do budoucna. Je nabíledni, že s takovou intenzitou, s jakou investujeme v posledních letech, se to už nemusí podařit v letech příštích. Nemusí být dostatek zdrojů. A právě PPP projekty jsou dobrým řešením,“ řekl ministr.

Jak doplnil, dá se při nich i víc tlačit na kvalitu. Vláda by podle něj byla ráda, kdyby jako PPP projekt vznikla D35. „Spojnice mezi Hradcem Králové a středem Moravy. Současně je skutečně k vážné diskusi začít připravovat PPP u vysokorychlostních tratí, protože v tuto chvíli už máme studie proveditelnosti, zahajujeme stavební řízení a v roce 2025 se začíná stavět směrem na Drážďany, Polabí a Moravská brána. A určitě je ke zvážení, byť je to náročná stavba, D3 v Posázaví,“ řekl ministr.

Vicepremiér Karel Havlíček
Vicepremiér Karel Havlíček

Staví se tak podle něj v jiných západoevropských zemích, jako Francii nebo Británii, ale i jinde: zmínil spojení mezi Moskvou a Petrohradem. „Je to celosvětový trend,“ dodal Havlíček.

Stavbaři v pondělí zahájili dostavbu 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Jde o první stavbu dálnice formou spolupráce veřejného a soukromého sektoru, takzvanou PPP (Public Private Partnership) v Česku. Náklady budou téměř deset miliard Kč bez DPH. Nový úsek vybuduje konsorcium DIVia soukromých firem Vinci a Meridiam. Dálnici a navazující části silnice I/20 bude provozovat a udržovat 24 let a čtyři měsíce, za což mu stát bude platit. Stát by měl za využívání nové dálnice zaplatit 17,8 miliardy Kč.

Autor:

Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?
Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?

Alergie je nepřiměřená reakce imunitního systému na běžné, obecně neškodné látky v okolním prostředí. Taková látka, která vyvolává alergickou...