Ministerstvo souhlasí se stavbou vysokorychlostní železnice, má 60 podmínek

Autor: ,
  8:34aktualizováno  12:08
Ministerstvo životního prostředí vydalo souhlasné stanovisko k chystané stavbě prvního úseku vysokorychlostní železnice mezi Prosenicemi u Přerova a Ostravou-Svinovem, zakomponovalo do něj šest desítek podmínek. Vyplývá to z databáze EIA. Vysokorychlostní trať je určena pouze pro osobní vlaky. Jezdit po ní budou moci rychlostí až 320 kilometrů za hodinu, nyní je to 160 kilometrů za hodinu.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Stanovisko pro posuzováni vlivu stavby na životní prostředí EIA je důležitým podkladem pro rozhodování v územním a stavebním řízení, úřady se jím musí řídit.

„Hodnocení vlivů na životní prostředí prokázalo, že provoz na plánovaných úsecích trati nezpůsobí překročení platných hlukových limitů. Dopady na životní prostředí a veřejné zdraví jsou akceptovatelné. Výjimkou je negativní vliv záměru na lokalitu soustavy Natura 2000, ten ale bude předmětem samostatných postupů podle zákona o ochraně přírody a krajiny,“ řekl ministr životního prostředí Petr Hladík.

Vysokorychlostní trať Moravská brána mezi Brodkem u Přerova a Ostravou-Svinovem bude měřit 74 kilometrů, souhlasné stanovisko EIA se týká 63,4 kilometru dlouhého úseku mezi Prosenicemi a Ostravou. Stavba celé trati z Brodku u Přerova do Ostravy si vyžádá investici 60 až 80 miliard korun. Financována by měla být formou partnerství veřejného a soukromého sektoru, tedy PPP (Public Private Partnership).

Zahájení stavby je v původním harmonogramu plánováno na rok 2026 a zabere asi šest let. „Rozhodnutí MŽP obsahuje i stále původní termín zahájení v roce 2026. Už nyní je ale jasné, že se do země kopne později. Loni vládou schválený materiál počítá s rokem 2028,“ napsal v úterý portál Zdopravy.cz.

Podmínky obsažené v souhlasném stanovisku MŽP se týkají například dopadu této dopravní stavby na okolní životní prostředí či protihlukových opatření při stavbě a provozu trati.

Po vysokorychlostní trati z Prosenic do Ostravy-Svinova by mělo denně projet až 180 dálkových vlaků typu expres, nyní v tomto úseku denně jezdí přibližně 130 expresů a rychlíků. Stavba trati si vyžádá trvalý zábor 4,3 milionu metrů čtverečních zemědělské půdy, z toho 48 procent plochy připadá na Olomoucký kraj a 52 procent na Moravskoslezský kraj. Stavba zabere také 91 tisíc metrů čtverečních lesních pozemků a dočasně dalších 71 tisíc metrů čtverečních.

Podle Jiřího Svobody, generálního ředitele Správy železnic, se nyní bude řešit výkup pozemků. „Bude zasmluvněná společnost, která nám s tím pomůže. Jde o více než 1 500 vlastníků, už jsme je oslovili, a šedesát procent z nich souhlasí s výkupem,“ uvedl.

„Schválení EIA nás posouvá do dlaší fáze projektu vysokorychlostní tratě, která zvýší kapacitu želeniční infrastruktury na Moravě. Zároveň s přípravou výstavby řešíme financování úseku z Brodku u Přerova do Ostravy, jako vůbec první projekt na železnici ho chceme stavět formou partnerství veřejného a soukromého sektoru,“ dodal ministr dopravy Martin Kupka.

Na české železnici by do roku 2050 mělo vzniknout až 767 kilometrů vysokorychlostních tratí. Stavba prvního úseku rychlostní železnice mezi Brnem a Přerovem byla zahájena minulý týden. Na této trati budou vlaky jezdit rychlostí 200 km/h, což je na hranici konvenční a vysokorychlostní trati.

Nepůjde tak o plnohodnotnou vysokorychlostní trať, stane se ale součástí tuzemské sítě rychlých spojení. Zmodernizovaná trať mezi Brnem a Přerovem bude na obou koncích napojena na vysokorychlostní tratě.

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.