Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Výstavba mýta v Česku vázne

Ekonomika

  13:34
PRAHA - Přestože od podpisu smlouvy o dodávce systému mýta s vítěznou firmou Kapsch uplynuly téměř dva měsíce, stavba ještě nezačala. „Zahájení budování mýtných bran přímo na dálnicích předpokládáme v průběhu července,“ prohlásil generální ředitel firmy Kapsch Telecom Karel Feix. Spuštění provozu prvního ledna 2007 se tím „určitě nezdrží“.
Mýtné (ilustrační foto)

Mýtné (ilustrační foto) foto: Reprofoto

Firma ale už dříve několikrát tvrdila, že na vybudování celého projektu „potřebuje minimálně dvanáct měsíců“. V případě posunutí startu mýta, které nyní reálně hrozí, může Česko přijít o miliardy korun. Ministr dopravy Milan Šimonovský totiž odhaduje roční výnos z výběru mýta ve výši 10,5 miliardy korun. „Pokud by nedošlo k dodržení smlouvy, pak jsou tam samozřejmě velice přísné sankce,“ uvedl ministr Šimonovský bez dalšího upřesnění.

Výše sankcí přitom závisí - jak vyplývá ze smlouvy - na tom, co opoždění způsobilo. Pokud by tak posunutí výběru mýta způsobily například tuzemské stavební úřady otálením při vydávání stavebního povolení, pak by zřejmě nikdo nebyl sankcionován.

Podle Šimonovského ale „zatím nic nenasvědčuje tomu, že by se start mýta opozdil“. Navíc za plnění smlouvy prý podle Šimonovského ručí příslušné pojištovny a banky.

Kapsch: Za zpoždění stavby může konkurence
Mýtné by v prvním roce měly platit jen kamiony nad 12 tun. Resort dopravy sice v tendru požadoval zavést mýtné ve dvou etapách a to od ledna 2007 na 970 kilometrech dálnic a o rok později na dalších více než tisíci kilometrech silnic první třídy.

Nicméně vítězný Kapsch nabídl zprovoznění obou etap naráz. „Celý projekt byl vzhledem k několikaměsíčnímu zpoždění způsobeném odvoláním neúspěšných konkurentů výrazně překonfigurován s cílem maximálně urychlit jeho postup. Budování proto začne najednou,“ řekl Feix.

Na dálnicích by tak příští rok měly kamiony nad 12 tun platit 4,05 koruny za kilometr na dálnici a 1,9 koruny za kilometr ujetý na silnicích první třídy. Odhadovaný výnos by tak více jak desetináobně přesáhl částku, která se vybere nyní na dálničních známkách.

Šimonovský hodlá prosadit také zpoplatnění na všechna vozidla nad 3,5 tuny. Pak by totiž výnos mohl dosáhnout až pětadvacet miliard korun. „To je ale úkol pro příští vládu,“ poznamenal ministr.

Tendr, který odstartoval loni v červenci, provázejí od počátku pochybnosti. Do soutěže se totiž přihlásily pouze firmy nabízející mikrovlnný systém. Kromě firmy Kapsch se přihlásila také konsorcia Mytia, Autostrade a A-Way.

Tři uchazeči ale byli z formálních důvodů hodnotící komisí resortu dopravy vyřazeni. Italské Autostrade a konsorcium Mytia si neúspěšně stěžovaly u antimonopolního úřadu. Italové se navíc obrátili také na české soudy a stěžovali si -zatím bezvýsledně - u Evropské komise.

Autoři: