Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Vztek se šíří Twitterem jako virus. Vyvolává nejvíce reakcí

Média

  9:30
Během sedmi let od svého založení se Twitter stal místem, kam lidé míří pro nejnovější informace, vtipné hlášky, politické pošťuchování či absurdní příběhy. Zároveň se ale také stal místem, kde je možné dát volný průchod netolerantní žluči, napsal zpravodajský server CNN.
Twitter - ilustrační foto.

Twitter - ilustrační foto. foto: Mario AnzuoniReuters

Když se nejnovější Miss Amerika stala dívka indického původu, začalo twitterstvo ihned plivat jedovatou slinu. "Tohle je Miss Amerika, ne Miss cizina," napsala uživatelka @MeredithRoanell. "Gratuluju, Al-Káido. Naše Miss Amerika je jednou z vás," připojil @Blayne_MkItRain.

Výkřiky se zapnutým Caps Lockem

Co se to s Twitterem stalo? Ať už jde o události otřásající světem nebo triviality, více než půl miliardy uživatelských účtů k tomu má co říct - a často se při tom třese vztekem.

Studio vybere Bena Afflecka jako nového Batmana a hněv se rozhoří. George Zimmermana zprostí viny a lidé třískají dveřmi. Komentáře ke sportu, televizním pořadům, politice, médiím - jakmile se dá říct něco negativního, pak na Twitteru to také zazní (byť zhusta se špatnou gramatikou a ZAPNUTÝM CAPS LOCKEM).

Rychlost a impulzivnost tweetů

David Reiss, psychiatr ze San Diega, který se specializuje na rysy lidské osobnosti, tento trend připisuje "impulzivnosti" Twitteru. "Je hrozně snadné něco napsat a odeslat, a člověk může impulzivně říct něco, co si dostatečně nepromyslel," řekl.

Podle něj jde o opak klasického naštvaného dopisu, který člověk napíše, a pak odloží na prádelník, dokud nevychladne. "S Twitterem tohle dělat nemusíte. A navíc, pokud vaše výlevy vyvolají nějakou reakci nebo protiútok, ani je nemusíte vidět," dodal Reiss.

Další magnety pro nahněvané komentáře

Podobný hněv se samozřejmě neomezuje jen na Twitter. Dá se najít i na dalších sociálních sítích nebo v komentářích pod články na zpravodajských serverech a prakticky všude na internetu. Například o YouTube je známo, že doslova přitahuje podpásové komentáře.

ČTĚTE TAKÉ:

Přesto je ale Twitter nejoblíbenější a nejsnazší terč. Krom impulzivnosti zmiňované Reissem existuje celá škála virtuálních příčin jedu kapajícího z Twitteru: anonymita, pocit nulových následků a šťouravá touha rozvířit klidnou hladinu. Ale možná tu nejzajímavější součást odhalila studie, kterou před časem zveřejnila Pekingská univerzita. Analyzováním příspěvků na Weibo, což je čínská obdoba Twitteru, zjistili, že hněv je zdaleka nejsilnější online emocí.

Ze čtyř základních emocí, podle kterých pekingští vědci klasifikovali příspěvky na Weibo, se smutek ani nechuť nijak daleko nedostaly. Radost si vedla lépe. Ovšem vztek, ten se jako nakažlivý virus šířil nejrychleji a do největší šíře ze všech. "Náš výzkum ukázal, že hněv je mnohem vlivnější než jiné emoce včetně radosti, což naznačuje, že naštvané vzkazy se mohou sítí šířit rychle a značně daleko," napsali vědci.

Soutěž v popularitě

S tím souhlasí i Lesley Withersová, profesorka komunikace Michiganské univerzity. "Lidé používají Twitter, aby u ostatních vyvolali nějakou reakci," řekla.

ČTĚTE TAKÉ:

"Je to jako soutěž v popularitě: Pokud ze sebe dokážete vyplodit něco, co je rychlé a sžíravé a lidé to budou přeposílat po tisících, pak je to vaše zpětná vazba - takhle zjistíte, že to byl zajímavý nebo účinný vzkaz. A zdá se, že se lidi nijak moc nestarají o to, jestli ta reakce, kterou dostali, byla pozitivní nebo negativní." A co funguje nejlépe? Právě hněv. "Hněv je silná emoce. Napíšete něco rozčíleného a v ostatních lidech to vyvolá nějaký pocit. Dovoluje nám to být dramatičtí," dodala Withersová. "No a spousta lidí prostě drama miluje."

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!