Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Zbaví Enyaq Čechy strachu z elektromobilů? Novinku dobijete po celé Evropě, účet přijde přímo od Škody

Škoda Enyaq iV - nabíjení foto: Škoda Auto

Původní zpráva
Ačkoli je Enyaq iV prezentován jako revoluční škodovka, jedním dechem se snaží automobilka zároveň ukázat, že je to úplně běžné auto, které lze používat bez starostí. I proto firma připravila celý ekosystém Škoda iV, který mimo jiné usnadní uživatelům třeba nabíjení jejich elektromobilu.
  16:15

Enyaq iV je pro Škodu Auto velmi důležitý model především proto, že automobilky dnes jednoduše elektromobily prodávat musí. Bez nich prakticky nemohou splnit emisní limity. Proto o něm Škoda hodně mluví jako o svým způsobem revolučním voze, který předznamenává budoucnost automobilky – vlastně by ji měl zajistit.

Škoda Enyaq iV - nabíjení
Škoda Enyaq iV - nabíjení

Na druhou stranu se ale značka snaží z uživatelského hlediska zákazníky nijak nevyplašit. Enyaq iV by měl přilákat běžného uživatele, tedy i toho, který doposud o elektromobilitě neuvažoval. Jenže k tomu je potřeba zbavit ho strachu z elektromobilů a tedy především z možných potíží s dobíjením.

Pomalu i rychle

Tento strach má dvě roviny – jedna souvisí přímo s kapacitou baterie a dojezdem auta, druhá pak s celkovou infrastrukturou pro dobíjení elektromobilů. Co se „hardwaru“ týče, bude Enyaq iV k dispozici celkem se třemi kapacitami baterie, v Česku ale zákazníci dostanou možnost kupovat modely jen se dvěma vyššími kapacitami.

Na některých trzích tedy bude Enyaq k dispozici se základní baterií se jmenovitou kapacitou 55 kWh (52 kWh využitelných) a elektromotorem o výkonu 109 kW s celkovým dojezdem až 340 kilometrů. Tato verze má ovšem mimo jiné i omezené možnosti dobíjení. Střídavým proudem lze vůz takto dobíjet výkonem 2,3 (běžná zásuvka) a 7,2 kW, výkon 11 kW (wallbox nebo dobíjecí stanice) je vyhrazen až všem provedením s větší baterií.

Podobně je to u dobíjení stejnosměrným proudem, se kterým pracují rychlodobíjecí stanice. Tady Enyaq 50 iV, jak se základní verze označuje, zvládne jen výkon 50 kW, což prodlužuje případné časy nabíjení.

Škoda Enyaq iV - tabulka nabíjení

I to může být jeden z důvodů, proč Škoda toto provedení nabídne jen na některých trzích: buď třeba tam, kde je elektromobilita zcela v plenkách a trhy jsou relativně chudé a tamní „průkopníci“ budou ochotni omezení přijmout, nebo třeba naopak tam, kde je trh vyspělý a zákazníci takové auto chtějí třeba jako druhý vůz, který najezdí málo kilometrů a pomalé dobíjení jim u něho bohatě stačí.

V Česku, kde je strach z elektromobilů a jejich dojezdu stále poměrně vysoký (a vzhledem ke kvalitě infrastruktury i částečně oprávněný), by taková verze nejspíš nedávala mnohým moc smysl.

U nás tedy zákazníci pořídí coby nejnižší možnost variantu Enyaq 60 iV s baterií o jmenovité kapacitě 62 kWh (58 využitelných), která už má kompletní možnosti dobíjení střídavým proudem a u rychlodobíječky lze využít výkon až 100 kW. Tato verze má dojezd 390 kilometrů.

Pak už v nabídce figurují tři provedení s baterií o kapacitě 82 kWh (77 využitelných): model Enyaq 80 iV s pohonem zadních kol nabídne dojezd až 510 kilometrů, varianty Enyaq 80x iV a RS iV s výkonem 195 a 225 kW a pohonem všech kol pak slibují dojezd 460 kilometrů.

Tato tři provedení zvládnou rychlodobíjení maximálním výkonem až 125 kW a u nich tedy platí onen slib doplnění baterie z 10 na 80 % kapacity asi za 40 minut. U Typu 60 iV s menší baterií a jen o něco menším výkonem to ale bude podobné.

Účty za elektřinu

Aby bylo pro zákazníky nabíjení vozu co nejpohodlnější, připravila Škoda několik různých řešení. Od automobilky si budou moci pořídit celkem tři druhy wallboxů, v Česku ale opět nebude ten základní (který by domácnostem stačil) v nabídce. Zákazníci si tu budou moci pořídit wallbox Škoda iV Charger Connect, který lze doma připojit k internetu pomocí wi-fi nebo LAN kabelu a průběh nabíjení sledovat pohodlně třeba skrz aplikaci Škoda Connect. 

Wallbox má zároveň čtečku RFID čipů, která slouží k autorizaci uživatele, takže je již využitelný třeba i pro firmy, autorizace zabrání neoprávněnému čerpání elektřiny. Druhý wallbox, který u nás bude k dispozici, bude Škoda iV Charger Connect+, který má navíc i možnost mobilního připojení přes sítě operátorů a vedle čtečky má i certifikovaný elektroměr, takže firma například bude moci dobíjení zpřístupnit i dalším uživatelům a těm spotřebovanou energii naúčtovat. S pomocí wallboxu lze auto nabít v závislosti na kapacitě baterie za šest až osm hodin.

Škoda Enyaq iV - pohonné jednotky

Pro delší cesty je ale důležitá hlavně dobíjecí infrastruktura jako taková. Škoda se zavázala rozvíjet ji, a to například prostřednictvím svých dealerů. Obecně pak platí, že se automobilka zapojí do výstavby evropské dobíjecí sítě Ionity.

Ionity je pro elektromobily dobrým řešením, ale zatím nemusí stačit všude. Proto zároveň připravila Škoda službu MyŠkoda Powerpass, v rámci které budou moci uživatelé s jednou autorizační kartou a jedním účtem nabíjet svůj vůz v sítích různých poskytovatelů.

Automobilka se chlubí, že díky tomu budou moci uživatelé využít většinu z celkem 195 000 dobíjecích stanic v EU. Kteří konkrétní poskytovatelé budou Powerpass podporovat, ale zatím automobilka nezveřejnila. Má na to čas, služba má být spuštěna s předáním prvních vozů a ty se k zákazníkům dostanou nejdříve počátkem příštího roku.

Jisté je, že zákazníci za dobíjení pomocí Powerpass zaplatí hezky najednou, jednou za měsíc jim jednoduše od automobilky přijde vyúčtování s částkou za dobíjení ve všech možných sítích různých poskytovatelů.